x تبلیغات
وبلاگی برای حفظ سلامت جامعه و درمان

کیست مویی شایع ترین عارضه طولانی مدت نشستن

 بیماری کیست مویی که به سینوس پیلونیدال نیز معروف است. این بیماری یکی از شایع ترین عارضه های مقعدی است که به حفره یا گودال عمیق گفته می شود که می تواند زیر پوست ایجاد شده و شبیه به یک سوراخ ریز یا توده های برجسته باشد.  این گودال می تواند با عفونت مو یا مواد زائد پر شود. این بیماری می تواند در نواحی پرمویی بدن ایجاد شود، اما اغلب در ناحیه پایین تر از کمر یا مابین دو کفل مشاهده می شود.

 
علائم و نشانه های کیست مویی
علائم و نشانه هایی که کیست مویی ایجاد می‌کند، ممکن است در بیماران مختلف متفاوت باشد به طور مثال کیست عفونی ممکن است علائم متفاوتی را نسبت به کیست غیرعفونی داشته باشد. شایع ترین علائم بیماری کیست مویی عبارتند از؛
 
درد ناحیه مقعد و اطراف آن
خارش و سوزش
مشاهده توده برآمده و یا سوراخ روی پوست
بوی بد ناحیه مقعد و کمر
 
علت
علت سینوس پیلونیدال عبارتند از:
 
مرد بودن
سابقه خانوادگی بیماری پیلونیدال
اضافه وزن
سابقه ضربه یا تحریک در ناحیه
سبک زندگی غلط، بی تحرک یا نشستن طولانی مدت
موهای زیاد در اطراف باسن
عدم رعایت بهداشت
درمان کیست مویی
راه های درمان کیست مویی عبارتند از :
 
لیزر کیست مویی
بهترین روش قطعی و سرپایی برای از بین بردن این بیماری است. در این روش سرپایی و بدون درد یا خونریزی  با استفاده لیزر ناحیه کیست را تخلیه کرده و بدون بخیه رها میکنند، تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود. لیزر حین برش ناحیه مورد نظر را ضدعفونی و از عفونت آن یا عوارض بعدی  جلوگیری می نماید. از مزایای درمان با لیزر می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
 
درمان سرپایی ، بدون نیاز به بیهوشی
درمان بدون درد یا خونریزی
صرفه جویی در زمان و هزینه ها
درمان قطعی فقط با یک جلسه لیزر
جراحی کیست مویی
در این روش که تحت بیهوشی کامل و در بیمارستان انجام می شود، توده کیست و اطراف آن در طول جراحی و توسط تیغ جراحی تخلیه میشود. بعد از این مرحله زخم کیست را بدون بخیه رها می کنند، از داخل به سمت خارج ترمیم شود. در این حالت زخم بزرگی روی ناحیه کمر ایجاد شده که نیازمند مراقبت های ویژه دارد چرا که احتمال عفونت آن وجود دارد. در ضمن یکی دیگر از خطرات احتمالی درمان با این روش آسیب عضله ای مقعدی است که در نتیجه آن می تواند مشکلات متعددی از جمله بی اختیاری برای فرد ایجاد شود.
 
از معایب درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
 
درمان در بی هوشی کامل و تحمل عوارض داروی بیهوشی
بستری در بیمارستان و دوره نقاهت در منزل
احتمال عفونت و بی اختیاری در کنترل مدفوع
آنتی بیوتیک ها
آنتی بیوتیک ها ممکن است به کاهش عفونت و درمان التهاب شدید پوست کمک کنند، اما درمان کیست مویی نیستند! ممکن است پزشک مصرف آنتی بیوتیک را قبل از جراحی برای کاهش عفونت و اثر بخشی درمان تجویز نماید. زیرا تجربه نشان داده بیمارانی که قبل از جراحی کیست یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کرده اند، نتایج بهتری هم از درمان این بیماری می گیرند.
 
پس از درمان، مهم است که زخم را تمیز و خشک نگه دارید یا از پانسمان برای زخم باز استفاده کنید. همچنین لازم است چین و محل زخم باسن را عاری از مو نگه دارید. افراد ممکن است نیاز به برداشتن موها هر ۲ تا ۳ هفته یکبار تا رسیدن به سن ۳۰ سالگی داشته باشند که در آن موها ممکن است نازک و نرم شوند.
 
عوارض
در موارد شدید، که کیست مویی عفونت کند، ممکن است عوارض زیر برای فرد ایجاد شود:
 
 زخم
بی حسی اطراف زخم
خون ریزی
درد
جای زخم احتمالی
واکنش آلرژیک در نتیجه تجهیزات جراحی، مواد یا داروها
عفونت محل جراحی
لخته شدن خون

شقاق مقعدی، علت‌ها، علائم و بهترین راه درمان

 شقاق یا فیشر مقعدی یک زخم یا پارگی کوچک در پوشش مقعد است. ایجاد ترک در پوست باعث درد شدید و مقداری خونریزی قرمز روشن در حین و بعد از اجابت مزاج می‌شود. گاهی اوقات، شقاق می‌تواند به اندازه‌ای عمیق باشد که بافت عضلانی زیر آن نمایان شود.

درمان شقاق مقعد

 

برای درمان شقاق روش‌های متعددی وجود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

 

درمان شقاق با لیزر

 

بهترین روش فوری و قطعی برای درمان شقاق لیزر درمانی است. لیزر تنها در یک جلسه سرپایی و بدون درد و خونریزی میتواند این بیماری را از بین ببرد. در این روش پزشک متخصص جراح با لیزر زائده‌های شقاق را از بین می‌برد. از مزیت‌های درمان با این روش می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

 

درمان فوری و سرپایی

درمان بدون درد یا خونریزی

بدون نیاز به دوره نقاهت

صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها

برای اطلاعات بیشتر صفحه درمان شقاق در کلینیک نوین را مطالعه کنید.

 

درمان‌های خانگی

 

برخی از دارو‌های خانگی می‌توانند به بهبود و تسکین علائم ناراحت‌کننده کمک کنند. شما می‌توانید با روش‌های زیر شقاق مقعد را در خانه درمان کنید:

 

استفاده از نرم کننده‌های مدفوع بدون نسخه

نوشیدن مایعات بیشتر برای هیدراته ماندن و بهبود هضم

مصرف مکمل‌های فیبر و خوردن غذا‌های دارای فیبر (مصرف روزانه ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر برای اکثر بزرگسالان)

نشستن در آب گرم برای شل کردن عضلات مقعد، تسکین سوزش و افزایش جریان خون در ناحیه مقعدی

استفاده از پماد نیتروگلیسیرین برای تقویت جریان خون در این ناحیه یا کرم هیدروکورتیزون مانند کورتیزون ۱۰

استفاده از مسکن‌های موضعی درد، مانند لیدوکائین، روی مقعد برای کاهش ناراحتی

اگر علائم شما پس از استفاده از دارو‌های خانگی ادامه پیدا کرد، باید با پزشک خود مشورت کنید، که ممکن است درمان‌های موثرتری را توصیه کند.

 

پماد مسدود کننده کانال کلسیم می‌تواند ماهیچه‌های اسفنکتر را شل کرده و به شقاق مقعدی اجازه دهد تا بهبود یابد. درمان احتمالی دیگر تزریق بوتاکس در اسفنکتر مقعد است. این تزریق‌ها با فلج موقت عضله از اسپاسم در مقعد جلوگیری می‌کند. این باعث می‌شود که شقاق مقعدی بهبود یابد و در عین حال از ایجاد شقاق جدید جلوگیری می‌کند.

 

اسفنکتروتومی مقعدی

 

این روش جراحی شامل ایجاد یک برش کوچک در اسفنکتر مقعد برای شل شدن عضله و کاهش اسپاسم آن است. شل کردن عضله باعث می‌شود که شقاق مقعدی بهبود یابد. این روش به ندرت توسط پزشکان توصیه می‌شود، زیرا ایجاد برش در عضله اسفنکتر ممکن است منجر به بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع شود. ضمن آنکه اسفنکتروتومی میتواند عوارض دیگری مثل عفونت به همراه داشته باشد.

 

علائم شقاق مقعدی چیست؟

 

شقاق مقعدی ممکن است باعث یک یا چند مورد از علائم زیر شود:

 

یک پارگی قابل مشاهده در پوست اطراف مقعد

زائده پوستی یا توده کوچک پوست در کنار پارگی

درد شدید در ناحیه مقعد هنگام اجابت مزاج

رگه‌های خون روی مدفوع یا روی دستمال توالت پس از پاک کردن

 

سوزش یا خارش در ناحیه مقعد

https://aftabnews.ir/fa/news/774296/%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%88-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86

هر آنچه باید در مورد خونریزی مقعدی بدانید!

 خونریزی مقعدی یا مشاهده خون در مدفوع اغلب از بیماریهای رایج و کم خطر مثل هموروئید (بواسیر) نشات میگیرد. اما در حال بیماران باید این نشانه ها را جدی گرفته و برای بررسی علت و درمان با پزشک مشورت کنند. زیرا در برخی موارد ممکن است خونریزی ناشی از بیماری خطرناک تری مثل سرطان باشد. در ادامه می توانید به طور کامل با علل خونریزی و درمان آن آشنا شوید.

علل خونریزی مقعدی

علل خونریزی مقعدی می تواند از خفیف تا جدی متغیر باشد. شرایط مرتبط با خونریزی مقعدی عبارتند از:

 

  • شقاق مقعد: زخم یا پارگی های کوچک در پوشش مقعد می تواند منجر به خونریزی و درد در هنگام دفع مدفوع شود. زخم شقاق ممکن است به دلیل یبوست یا در حین زایمان ایجاد شود.
  • آنژیودیسپلازی: این بیماری عروق خونی بزرگ شده در روده است که می توانند دچار زخم و پارگی شده و خونریزی کنند.
  • هموروئید: بواسیر یا همان هموروئید تورم و گشاد شدن رگ‌های خونی در مقعد و یا خارج از آن است. هموروئید داخلی در داخل بدن (رکتوم) قرار دارد. آنها درد ندارند اما می توانند باعث خونریزی شوند. در برخی موارد، آنها  از مقعد خارج میشوند. 
  • یبوست: شرایطی است که مدفوع سفت شده و برای دفع نیاز به زور زدن است. این شرایط میتواند منجر به شقاق مقعد و بواسیر شود که هر دو می توانند منجر به خونریزی مقعدی شوند.
  • پولیپ مقعد یا کولورکتال: پولیپ ها توده هایی هستند که می توانند در بسیاری از نقاط بدن ظاهر شوند. اگر پولیپ در روده ایجاد شود، ممکن است خونریزی کند. پولیپ ها سرطانی نیستند، اما برخی از آنها به مرور زمان بدخیم می شوند.
  • سرطان مقعد یا سرطان روده بزرگ: با تشکیل تومورها، و رشد آنها به عروق خونی فشار وارد شده و رگ های خونی در روده بزرگ شکننده شده و یا حتی می توانند پاره شوند و باعث خونریزی شوند. فقط ۳.۴  درصد از موارد خونریزی مقعدی به دلیل سرطان روده بزرگ است.
  • بیماری التهابی روده (IBD): این بیماری شامل التهاب و عفونت روده است و دو نوع کولیت اولسراتیو (UC) و بیماری کرون شایع ترین نوع آن می باشد. خونریزی ممکن است همراه با درد رکتوم و اسهال رخ دهد.
  • بیماری دیورتیکول: دیورتیکول ها کیسه ها یا برآمدگی های کوچکی در روده بزرگ هستند که به مرور زمان رگ های خونی می توانند فرسایش یافته، پاره شوند و خونریزی کنند. هنگامی که هیچ علامتی وجود نداشته باشد، دیورتیکولوز نامیده می شود، اما اگر التهاب رخ دهد، دیورتیکولیت است. آنها با هم بیماری دیورتیکولار نامیده می شوند.
  • عفونت ها: عفونت روده یا عفونت های ناشی از باکتری ها مانند سالمونلا می تواند باعث خونریزی شود.
  • آسیب به دستگاه گوارش فوقانی (GI): زخم یا مشکلات دیگر در معده یا حتی مری می تواند باعث خونریزی از رکتوم شود. خونریزی از دستگاه گوارش فوقانی بیشتر به صورت مدفوع سیاه و قیری ظاهر می شود.

درمان خونریزی مقعدی به علت و شدت آن بستگی دارد.

 

درمانهای خانگی

در خانه، یکی از راه های تسکین درد و ناراحتی بواسیر ممکن است حمام آب گرم باشد. استفاده از کرم های بدون نسخه یا نسخه ای نیز می تواند باعث کاهش سوزش شود.

 

اگر شقاق مقعدی ناشی از یبوست باشد، درمان یبوست ممکن است باعث بهبود شقاق شود. درمان های خانگی برای جلوگیری از یبوست می تواند خطر خونریزی مقعدی را کاهش دهد، و شامل موارد زیر میشوند:

 

خوردن غذاهای پر فیبر 

مصرف نرم کننده های مدفوع 

ورزش منظم برای جلوگیری از یبوست

تمیز نگه داشتن ناحیه رکتوم

نوشیدن آب کافی

درمان پزشکی

اگر درمان‌های خانگی یبوست موثر نبودند، از پزشک خود در مورد گزینه‌های پزشکی و نسخه‌ای سؤال کنید.

 

اگر درد شدید باشد یا بواسیر بزرگ باشد، ممکن است به درمان تهاجمی تری نیاز باشد. اینها شامل بستن باند لاستیکی، درمان با لیزر و جراحی است. 

 

شقاق مقعدی ممکن است خود به خود برطرف شود، اما در صورت بروز عفونت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

 

سرطان روده بزرگ به درمان طولانی مدت مانند جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی نیاز دارد تا سرطان را از بین ببرد و خطر عود را کاهش دهد.

 

 

اگر پولیپ ها بزرگ باشند، اگر تعدادشان زیاد باشد، یا اگر تغییرات سلولی نشان دهد که ممکن است سرطانی شوند، ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. پزشک می تواند پولیپ ها را در طول کولونوسکوپی بردارد.

https://eghtesadafarin.com/academy-of-specialized-economic-articles/health-economics-education/118883/

 

فیستول چیست؟

 بیماری فیستول (anal fistula) یا ناسور به مسیر، تونل یا ارتباط غیر طبیعی میان دو عضو از بدن که در حالت طبیعی باید از هم جدا باشند، گفته می‌شود.

 
به نقل از www.nhs.uk : فیستول چیست؟ منظور از فیستول آنال یا مقعد، ایجاد یک راه یا ارتباطی یا مسیر میان بخشی از روده (معمولا راست روده) با پوست اطراف مقعد است. نقطه ابتدایی این تونل روده است و با گذر از عضلات مقعدی، نقطه انتهایی آن به پوست اطراف مقعد می‌رسد.
 
اجزای بدن در حالت عادی کاملا مجزا از هم هستند، وقتی این ارتباط ایجاد می‌شود، ممکن است بافت‌های بدن نتوانند به وظایف خود به درستی عمل کنند. بنابراین این ارتباط غیر طبیعی بیماری است و باید هرچه سریع‌تر برطرف شود. در غیر این صورت عوارض شدیدتری برای بیمار ایجاد می‌شود.
 
علت فیستول چیست؟
فیستول علت‌های مختلفی دارد. اما مهم‌ترین آن آبسه مقعدی است. در حالت طبیعی غده‌هایی در اطراف روده وجود دارد. این غده‌ها موادی ترشح می‌کنند که نقش بسزایی در سلامت بدن ایفا می‌کنند. اگر به هر دلیلی خروجی این غدد مسدود شود، آبسه تشکیل می‌شود. آبسه تجمع چرک و عفونت است.
 
اگر بیمار نسبت به درمان آبسه بی‌تفاوت باشد و یا عفونت آن به‌طور کامل تخلیه نشود، ممکن است پیش‌روی عفونت به ایجاد فیستول بینجامد. از دیگر علل کمتر شایع ایجاد این بیماری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.
 
بیماری التهابی روده مثل بیماری کرون
دیورتیکولیت
عوارض جراحی در نزدیکی مقعد
عوارض سل
بیماری‌های جنسی نظیر کلامیدیا یا سیفلیس
بیماری‌های که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند، مانند اچ آی وی
سرطان راست روده یا مقعد
آبسه مقعد
زایمان طبیعی
آسیب‌های ناشی از ضربه
پروکتیت یا التهاب راست روده
علائم فیستول مقعدی چیست؟
با تشکیل فیستول یک زخم به شکل یک مجرای (سوراخ) روی پوست قابل مشاهده است. ممکن است، تشخیص این مجرای برای بیماران مشکل باشد، زیرا معمولا ورودی فیستول با عفونت پوشانده می‌شود. پزشک برای تشخیص مجبور می‌شود، این عفونت را حذف نماید.
 
دیگر نشانه‌هایی که همراه با این زخم وجود دارند، عبارتند از :
 
درد مقعد (احساس درد همراه با دفع مدفوع تشدید می‌شود.)
خونریزی یا ترشحات خون آبه ای
خروج ترشحات چرکی و خونی
ایجاد برجستگی و تورم در اطراف مقعد
التهاب و قرمزی اطراف مقعد
آبسه‌های مکرر (آبسه از هم علل و هم علائم این بیماری به شمار می‌رود.)
سوزش و خارش
تغییر رنگ پوست اطراف مقعد
بوی بد مقعد
تخلیه مدفوع از زخم
از تخلیه خودسرانه عفونت آبسه پرهیز کنید. در برخی موارد آبسه فیستول خود به خود تخلیه می‌شود و بعد از آن درد بیماران از بین می‌رود، اما این به معنی درمان فیستول نیست! زیرا در واقع مجرای بیماری هنوز پابرجاست. این بیماران نباید به دلیل از بین رفتن عفونت در درمان تعلل کنند. زیرا بعد از مدتی کوتاه عفونت شدیدتر از مرتبه قبل عود خواهد کرد.
 
افراد در معرض خطر
این بیماری ممکن است در هر شخص و هر سن و سالی ایجاد شود. اما با این حال آمارها نشان داده این بیماری در بین افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سال شایع‌تر است. همچنین بیماری‌های زمینه‌ای و عفونت در بدن می‌تواند ریسک ابتلا به آن را افزایش دهد.
 
گروهی دیگر از افرادی که در معرض خطر فیستول مقعد قرار دارند، افرادی هستند که روابط جنسی متعدد با افراد مختلف را تجربه می‌کنند. زیرا یکی از مهم‌ترین علل این بیماری‌های مقاربتی است که در طی روابط جنسی منتقل می‌شود.
 
مهم‌ترین افراد که در معرض خطر این بیماری قرار دارند، مبتلایان به آبسه مقعدی هستند. تقریبا از هر ۲ نفر مبتلا به آبسه یک نفر به فیستول دچار می‌شود.
 
انواع فیستول مقعد
انواع فیستول مقعد چیست
 
بسته به اینکه مسیر فیستول از کدام بخش بدن عبور کرده است، این بیماری به انواع زیر تقسیم می‌شود:
 
اکسترا اسفنکتریک: در این نوع مسیر از راست روده (به سمت پایین حرکت کرده) شروع شده و انتهای آن به پوست اطراف مقعد امتداد می‌یابد.
سوپر اسفنکتریک: در این نوع مسیر بیماری از مابین اسفنکتر داخلی و خارجی شروع شده و به سمت بالا گسترش می‌یابد و در نزدیکی دریچه مقعد به پایان می‌رسد.
ترانس اسفنکتریک: این نوع از مابین اسفنکتر داخلی و خارجی شروع شده و مجرای با عبور از اسفنکتر خارجی به پوست اطراف ناحیه مقعدی می‌رسد.
اینتر اسفنکتریک: آغاز این نوع مابین اسفنکتر داخلی و خارجی است. ولی این بار مسیر از اسفنکتر داخلی عبور کرده و در نزدیکی دریچه مقعد به پایان می‌رسد.
زیر مخاطی: این بیماری سطحی است و از مخاط مقعد عبور می‌کند.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
در صورت تجمع عفونت زیر پوست اطراف مقعد و یا تشکیل آبسه لازم است در اولین فرصت و برای تخلیه عفونت اقدام نمایید.
 
هرگز خودتان برای تخلیه آبسه اقدام نکنید! این کار موجب عدم تخلیه کامل عفونت می‌گردد و ریسک ابتلا به فیستول را افزایش می‌دهد. تقریبا ۵۰% افرادی که آبسه دارند، دچار فیستول می‌شوند.
 
در مرحله بعدی اگر هر یک از علائم این بیماری مثل خونریزی یا التهاب اطراف مقعد را دارید، لازم است با پزشک مشورت نمایید. این عارضه در مراحل اولیه سریع و راحت‌تر برطرف می‌شود.
 
عوارض
همان‌طور که گفتیم فیستول بیماری عفونی است و باید سریعا درمان شود. بی‌توجهی به درمان این بیماری عواقب خاص خود را دارد. یکی از این عوارض طولانی‌تر شدن فیستول است. افزایش طول فیستول یعنی گسترش عفونت و پیچیده شدن درمان.
 
از طرفی دیگر با پیشرفت بیماری ممکن است عفونت به سایر اعضای بدن و خون گسترش یابد و مشکلات بعدی را به همراه داشته باشد. ایجاد علائمی مانند تب و لرز یعنی عفونت بدن را فرا گرفته است.
 
تشخیص
در اولین مرحله پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. بیشتر فیستول‌ها به راحتی قابل مشاهده هستند. اما برخی از آن‌ها خود به خود بسته می‌شود و به راحتی قابل تشخیص نیست.
 
در این مواقع پزشک برای بررسی بیشتر آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن را توصیه می‌کند. اگر نیاز به بررسی روده باشد، کولونوسکوپی تجویز می‌شود. در این موارد پزشک یک لوله دارای دوربین را به مقعد وارد می‌کند تا وضعیت روده را مشاهده کند. کولونوسکوپی تحت بیهوشی انجام می‌شود.
 
پزشک ممکن است برای تشخیص نیاز به انجام آزمایشات اضافی داشته باشد:
 
آنوسکوپی روشی است که در آن از ابزار خاصی برای دیدن داخل مقعد و رکتوم استفاده می‌شود.
سونوگرافی یا ام آر آی از ناحیه مقعد را برای مشاهده بهتر مجرای فیستول تجویز می‌شود.
گاهی اوقات جراح برای تشخیص فیستول باید بیمار را در اتاق عمل معاینه کند (معاینه تحت بیهوشی).
اگر فیستول تشخیص داده شود، پزشک شما ممکن است بخواهد آزمایش‌های بیشتری را انجام دهد تا ببیند آیا این بیماری با بیماری کرون، یک بیماری التهابی روده مرتبط است یا خیر. حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری کرون دچار فیستول می‌شوند. از جمله این آزمایشات می‌توان به آزمایش خون، عکسبرداری با اشعه ایکس و کولونوسکوپی اشاره کرد.
 
درمان
فیستول مقعد درمان‌های مختلفی دارد که مجموعه‌ای عظیم از درمان‌های خانگی و دارویی تا جراحی لیزری را شامل می‌شود. البته شاید استفاده از درمان‌های خانگی و دارویی بتوانند در برطرف کردن عفونت بیماری موثر باشند، اما هیچ تاثیری در درمان بیماری نداشته و راهکار قطعی به شمار نمی‌روند. زیرا تاثیری در برطرف کردن خود بیماری یعنی این مسیر غیر طبیعی ندارند. چه بسا که استفاده طولانی مدت از این درمان‌ها باعث پیشرفت بیماری و وخیم شدن شرایط شود.
 
برای درمان قطعی می‌بایست این مسیر با روش‌های مختلفی برداشته شود. جراحی سنتی فیستول مقعد از روش‌های قدیمی است که بسته به میزان آسیب وارده و موضع قرار گیری فیستول با تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود. این جراحی باید توسط پزشک خبره و با تجربه‌ای انجام شود، زیرا جراحی به روش سنتی ممکن است باعث بی‌اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده و یا عفونت زخم شود.
 
عمل فیستول با لیزر یکی از روش‌های نوین درمان است که مشکلات و عوارض مربوط به جراحی را ندارد. به طور مثال لیزر سرپایی، بدون درد یا خونریزی و با کمترین میزان آسیب و عفونت انجام می‌شود.
 
پیشگیری
راهکار قطعی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. اما با رعایت یکسری نکات می‌توان خطر فیستول مقعد را تا حد زیادی کاهش داد. این نکات عبارتند از:
 
مصرف فیبر برای جلوگیری از یبوست
پرهیز از رابطه جنسی مقعدی برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های جنسی
یک راه اصلی دیگر درمان سریع و کامل آبسه‌های مقعد است. زیرا شایع علت ایجاد فیستول‌ها، آبسه‌های طولانی مدت و درمان نشده است.

علائم و روش های درمان زخم یا شقاق

 بیماری شقاق یکی از شایعترین عارضه های مقعدی که در اثر اعمال فشار و کشش شدید عضله مقعد ایجاد میشود. شقاق سوزش و درد شدیدی را در مقعد ایجاد می کند. در سالهای اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی افراد و کم تحرکی نرخ ابتلا به این بیماری به شدت رو به صعود است. به طوری که پیش بینی می شود تقریباً از هر چهار نفر سه نفر به این بیماری مبتلا باشند. خوشبختانه شقاق درمان قطعی داشته و می توان با یک جراحی سرپایی و ساده آن را برای همیشه درمان کرد. در ادامه به بررسی کامل این بیماری علتها، علائم و روش های درمان آن می پردازیم:

شقاق چیست؟

شقاق یا همان فیشر یک زخم عمیق، طولی و باریک در عضله مقعد و مخاط اطراف آن است. زخم معمولاً به حدی عمیق است که به راحتی ترمیم نمی شود!

 

 این بخش از بدن مملو از پایانه های عصبی است، به همین علت است که شقاق با درد بسیار شدید آزاردهنده‌ای همراه میشود. بسیاری از بیماران شقاق را با بواسیر اشتباه میگیرند، در صورتی که ماهیت و علائم این بیماری ها کاملاً متفاوت هستند.

 

برای آشنایی دقیق تر با بیماری فیشر صفحه عکس شقاق را مشاهده نمایید.

 

انواع شقاق

همانطور که ذکر شد، شقاق بیماری شایعی است که می‌تواند در نواحی مختلفی از بدن از جمله نوک سینه ها، در مقعد و یا حتی روی لب ایجاد شود. شایعترین نوع شقاق، از دیگر انواع آن کمی جدی تر نیز می باشد نوع مقعدی است که به دو نوع زیر تقسیم می شود؛

حاد؛ وقتی کمتر از دو هفته از شروع علائم بیماری گذشته باشد، این بیماری از نوع حاد تلقی می شود. در این موارد عمق زخم کمتر و علائم بیماری خفیف تر هستند.

مزمن؛ وقتی بیشتر از دو هفته از شروع علائم بیماری بگذرد از نوع مزمن تلقی می شود. در این موارد عمق زخم شدید تر شده و به عضله مقعد نیز می‌رسد. همچنین علائم بیماری شدیدتر از قبل خواهد شد.

علائم و نشانه های شقاق چیست؟

علائم و نشانه های این بیماری،وابستگی مستقیمی به میزان پیشرفته عارضه دارد، همچنین افراد مختلف ممکن است، بسته به شدت بیماری علائم متفاوتی را تجربه کنند. مهمترین علائم عبارتند از:

 

درد شدید مقعد

خون در مدفوع

خونریزی مقعدی

درد و سوزش

سوزش مقعد

قرمزی و التهاب

مشاهده زخم طولی و عمیق در مقعد

عوارض

اگر بیماری شقاق به موقع درمان نشود، عوارض چندانی را به همراه ندارد. اما اگر در درمان تاخیر ایجاد کنید به مرور عمق زخم بیشتر و عوارض پدیدار می شوند. یکی از مهمترین عوارض بیماری خونریزی و مشاهده خون در مدفوع است که می‌تواند در طولانی مدت به کم‌خونی بیانجامد. همچنین از آنجایی که فیشر در ناحیه حساس واقع شده خطر عفونت زخم وجود دارد. بنابراین باید در اولین فرصت برای درمان مراجعه کنید.

 

علت شقاق مقعد

علت این بیماری فشار و اسپاسم شدید عضله مقعدی است، که در اثر عوامل متعددی روی می دهد. از جمله مهمترین آنها می توانیم این موارد اشاره کنیم:

 

بارداری و زایمان

رابطه جنسی مقعدی

یبوست و اسهال

بی تحرکی

اضافه وزن

ورزش های سنگین یا جابجایی اشیا سنگین.

درمان شقاق

درمان شقاق بستگی مستقیم به میزان آسیب وارده و مرحله بیماری دارد. در ابتدا اولین خط درمان شامل رعایت یکسری نکات و ایجاد تغییر در سبک زندگی است، اما اگر با رعایت این نکات شقاق در طی ۲ هفته درمان نشود،باید از روش های دیگر مثل جراحی کمک گرفت. در ادامه به بررسی انواع روش های درمان شقاق به ترتیب اولویت می‌پردازیم؛

 

درمان شقاق با لیزر

در حال حاضر بهترین روش تضمینی برای درمان شقاق لیزر است. در این روش با استفاده از نور لیزر و تابش بی‌وقفه اشعه زخم شقاق را بدون ایجاد برش درد و خونریزی و در کمتر از نیم ساعت درمان میکنند. از مزایای درمانی روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درمان سرپایی بدون نیاز به بستری در بیمارستان

درمان بدون درد و خونریزی

صرفه جویی در زمان و هزینه ها

پیشگیری از عوارض بیماری مثل عفونت و عود مجدد

جراحی شقاق

جراحی شقاق شامل روش های مختلفی می شود که در علم پزشکی با نام اسفنکتروتومی یا فیشرکتومی شناخته می شود. انجام این جراحی بیمار مجبور میشود به بیمارستان مراجعه و تحت بیهوشی کامل قرار گیرد تا با استفاده از تیغ جراحی عضله مقعد جراحی و اسپاسم شدید آن رفع شود. از معایب درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

بیهوشی کامل

افزایش زمان و هزینه ها

نیاز به بستری در بیمارستان و دوره نقاهت در منزل

احتمال ایجاد عوارضی نظیر بی اختیاری و خونریزی

روش های خانگی درمان شقاق

روش های خانگی درمان قطعی بیماری نیستند اما به عنوان مکمل درمان و نیز خط اول درمان در مواردی که بیماری به تازگی شروع شده توصیه می شود انجام این روش ها شاید به درمان قطعی کمک کند، اما از پیشرفت بیشتر بیماری جلوگیری خواهد کرد.

رفع یبوست با مصرف فیبر :  ساده ترین راه برای جلوگیری از یبوست مصرف فیبر است. این ماده غیر قابل هضم و جذب غذا در بدن انسان است، که در انواع میوه ها و سبزیجات یافت می شود. مصرف ۳۰ تا ۳۵ گرم فیبر در طول روز توصیه میشود.

نوشیدن آب : نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز از یبوست جلوگیری میکند.

ورزش : سریع ترین راه برای جلوگیری از یبوست ورزش و تحرک بدنی است. برای این منظور حداقل ۳۰ دقیقه در طول روز را به ورزش اختصاص دهید.

کمپرس سرد : استفاده از کمپرس سرد می تواند به کاهش سریع درد و سوزش شقاق کمک ویژه نمایید. ‌ برای این منظور چند قطعه یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و در حوله بپیچید و روی ناحیه مقعد قرار دهید.

حمام سیتز (نشستن در آب گرم) : نشستن در آب گرم  میتواند درد و سوزش شقاق را در جا تسکین دهد. برای این منظور یک لگن یا وان را از آب گرم پر کنید و برای ۳۰ دقیقه در آن بنشینید.

https://sanapress.ir/166389/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D8%AE%D9%85-%DB%8C%D8%A7-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82/

3 روش برای جراحی فیستول مقعد

فیستول مقعدی چیست؟
 
 
فیستول مقعدی چیست؟
 
فیستول مقعدی، مسیر، تونل یا کانال کوچکی است که بین انتهای روده و پوست نزدیک مقعد ایجاد می‌شود. در واقع توسط این مسیر بخشی از راست روده به مقعد متصل می شود، و آلودگی های روده از طریق فیستول به سطح پوست منتقل خواهد شد.
 
علل فیستول مقعدی
اکثر فیستول های مقعدی بعد از آبسه مقعد ایجاد می شوند. در داخل  مقعد، تعدادی غدد وجود دارند که یک ماده مایع می سازند. این غدد می توانند مسدود شده و با باکتری (آبسه) عفونی شوند. اگر اندازه آبسه افزایش یابد، ممکن است تونلی به پوست اطراف مسیر مقعد منتهی شود.
 
فیستول مقعدی همچنین می تواند در نتیجه التهاب طولانی مدت یا عفونت روده ایجاد شود. این بیماری می تواند باعث ایجاد یک تونل در پوست شود. از بیماری هایی که در طولانی مدت باعث ایجاد فیستول مقعدی می شوند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
 
بیماری کرون
 دیورتیکولیت .
سل
بیماری های جنسی
کولیت
عوارض جراحی یا رادیوتراپی در روده
سرطان مقعد، سرطان رکتوم
علائم فیستول مقعدی چیست؟
فیستول مقعدی می تواند علائم ناخوشایندی مانند ناراحتی و تحریک پوست ایجاد کند و معمولاً به خودی خود بهبود نمی یابد. علائم فیستول مقعدی می تواند شامل موارد زیر باشد:
 
تحریک پوست در اطراف مقعد .
درد مداوم و ضربان دار. درد ممکن است هنگام نشستن، حرکت کردن، هنگام تهوع یا سرفه بدتر شود.
ترشحات بدبو از نزدیکی مقعد
دفع چرک یا خون هنگام مدفوع ( خونریزی مقعدی )
مشکل در کنترل حرکات روده (بی اختیاری روده)
آبسه
تورم و قرمزی در اطراف مقعد
درجه حرارت بالا (تب)
تشخیص
اگر علائم مداومی دارید که نشان می دهد ممکن است فیستول مقعدی داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک مقعد را معاینه و علائم فیستول را بررسی می‌کند.
 
 
 
اگر پزشک تشخیص دهد که ممکن است فیستول داشته باشید، برای شما آزمایشات بیشتری را تجویز میکند، این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشند:
 
پروکتوسکوپی یک تلسکوپ مخصوص با یک نور در انتهای آن که برای مشاهده داخل مقعد  استفاده می شود.
اسکن اولتراسوند ، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن .
درمان فیستول مقعدی
فیستول مقعدی بدون درمان و جراحی بهبود نمی یابد و طیف وسیعی از گزینه های درمانی برای این عارضه در دسترس است. اولین قدم درمان هرگونه عفونت با درمان آنتی بیوتیکی است. فیستول مقعد اغلب نیاز به جراحی دارد. گزینه های اصلی جراحی این بیماری عبارتند از:
 
1.لیزر فیستول
در حال حاضر بهترین روشی که برای رفع این بیماری وجود دارد، لیزر است. برای انجام لیزر شما در یک جلسه یک ساعته در کلینیک حضور پیدا می کنید. پزشک معالج که معمولاً متخصص جراح است. سرپایی و بدون نیاز به تزریق داروی بیهوشی بیماری را درمان میکند.
 
در این روش با استفاده از قدرت نور لیزر و بدون اینکه بیمار درد را احساس کند و یا  دچار خونریزی شود، مسیر فیستول را برش می دهند و عفونت آن را تخلیه می کنند. پس از تخلیه عفونت معمولاً نیازی به انجام بخیه نیست، به این ترتیب زخم از داخل به سمت خارج ترمیم میشود.
 
علت تاکید پزشکان بر انجام این روش، این است که لیزر همزمان با برش گوشت و پوست را ترمیم میکند، پس جلوی خونریزی و یا حتی عفونت را میگیرد. از طرفی لیزر میزان دقت پزشک را تا حد زیادی افزایش می دهد، بنابراین احتمال ایجاد عوارض و آسیب هایی مانند بی اختیاری در کنترل مدفوع به صفر میرسد.
 
از مزیت های درمان با لیزر می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
 
درمان سرپایی در کمتر از نیم ساعت
 بدون درد یا خونریزی
صرفه جویی در زمان و هزینه
ترمیم سریع زخم
پیشگیری از انواع عوارض

کیست مویی چیست؟ بهترین راه درمان کیست مویی مقعد

 سینوس پیلونیدال (PNS) یک سوراخ یا تونل کوچک در پوست است که ممکن است با مایع یا چرک پر شود و باعث تشکیل کیست یا آبسه شود.این بیماری اغلب در شکاف بالای باسن رخ می دهد. کیست پیلونیدال معمولاً حاوی مو، کثیفی و مواد زائد است. این عارضه می تواند باعث درد شدید شود و اغلب ممکن است، عفونی شود. اگر عفونی شود، ممکن است چرک و خون ترشح کند و بوی بدی داشته باشد.

 

PNS وضعیتی است که بیشتر مردان را درگیر می کند و در بزرگسالان جوان نیز شایع است. همچنین در افرادی که زیاد می نشینند، مانند رانندگان تاکسی، شایع تر است.

 

علل بیماری سینوس پیلونیدال چیست؟

علت دقیق این وضعیت مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که علت آن ترکیبی از تغییر هورمون ها (زیرا بعد از بلوغ رخ می دهد )، رشد مو و اصطکاک ناشی از لباس یا نشستن طولانی مدت است.

 

فعالیت‌هایی که باعث اصطکاک می‌شوند، مانند نشستن،باعث میشوند، موهایی را که در ناحیه رشد می‌کنند، به داخل پوست فرو روند. بدن این مو را عامل خارجی می‌داند و یک واکنش ایمنی در برابر آن ایجاد می‌کند. گاهی اوقات ممکن است فردی چندین سینوس داشته باشد که زیر پوست به هم متصل می شوند.

 

علائم کیست مویی

ممکن است در ابتدا هیچ علامت قابل توجهی به جز فرورفتگی کوچک و گودی مانند روی سطح پوست خود نداشته باشید. با این حال، هنگامی که فرورفتگی عفونی شود، به سرعت به یک کیست (یک کیسه بسته پر از مایع) یا یک آبسه (بافت متورم و ملتهب که در آن چرک جمع می شود) تبدیل می شود.

 

علائم عفونت عبارتند از:

• درد هنگام نشستن یا ایستادن

• تورم کیست

• پوست قرمز و دردناک اطراف ناحیه

• ترشح چرک یا خون از آبسه و ایجاد بوی بد

• موهای بیرون زده از ضایعه

• ایجاد بیش از یک مجرای سینوسی یا سوراخ در پوست

 

شما همچنین ممکن است تب را تجربه کنید، اما این بسیار کمتر رایج است.

 

سینوس های پیلونیدال چگونه درمان می شوند؟

اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درد شدیدی را تجربه نمی کنید و نشانه ای از التهاب نیز وجود ندارد، احتمالاً پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. مهم است بدانید که این دارو مجرای سینوسی را التیام نمی‌بخشد، اما باعث تسکین عفونت و ناراحتی می‌شود. پزشک به شما توصیه می کند که یک معاینه ساده انجام دهید، به طور مرتب موهای این ناحیه را از بین ببرید و به بهداشت توجه ویژه ای داشته باشید.

 

لیزر کیست مویی

درمان کیست مویی با لیزر بهترین روش درمان قطعی سرپایی و بدون درد و خونریزی است که در یک جلسه این بیماری را درمان کرده و از بین می برد. در این روش درمان با تابش بی وقفه اشعه لیزر، توده کیست مویی را تخلیه کرده و از بین می برند. با انجام لیزر بر خلاف روشهای جراحی از آسیب سایر بافت های اطراف و عفونت جلوگیری میشود.

 

هزینه لیزر کیست مویی، مقرون به صرفه تر از سایر روشهای درمان این بیماری است. لیزر سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی انجام میشود، به این ترتیب با انجام لیزر می توان بخش زیادی از هزینه ها که مربوط بستری در بیمارستان، دریافت داروی بیهوشی و استفاده از اتاق عمل است، را حذف نمود. 

 

از طرفی با انجام یک جلسه لیزر می توان برای همیشه از این بیماری رها شد و دیگر نیازی به صرف هزینه برای سایر روشهای درمان و یا تکرار درمان نیست.

 

هزینه های درمان برای بسیاری از بیماران همیشه مهم و با اهمیت است. باید بگوییم که هزینه ی عمل کیست مویی با لیزر بسیار کمتر از قیمت های گزاف عمل جراحی و بستری در بیمارستان است از این رو روش درمان کیست مویی با لیزر با مزایای منحصر به فردی که دارد می تواند بهترین گزینه برای درمان قطعی این بیماری باشد.

 

تخلیه آبسه

تخلیه عفونت، علائم آبسه یا تجمع چرک در داخل سینوس را کاهش می دهد. قبل از انجام این کار، پزشک یک بی حسی موضعی تزریق می کند. سپس از چاقوی جراحی برای باز کردن آبسه استفاده می کنند. آنها هرگونه مو، خون و چرک را از داخل آبسه  تخلیه می کنند.

 

پزشک زخم را با پانسمان استریل می‌بندد و اجازه می‌دهد تا از داخل به بیرون بهبود یابد. زخم معمولاً در عرض چهار هفته بهبود می یابد و بسیاری از افراد نیازی به درمان بیشتری ندارند.

 

تزریق فنل

برای این درمان، پزشک ابتدا یک بی حس کننده موضعی تزریق میکند. سپس فنل، یک ترکیب شیمیایی که به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شود، را به کیست تزریق می کند. ممکن است لازم باشد این روش چندین بار تکرار شود. در نهایت این درمان باعث سفت شدن و بسته شدن ضایعه می شود. این درمان میزان عود بسیار بالایی دارد. بنابراین، پزشکان انجام آن را توصیه نمی کنند.

 

عمل جراحي

اگر سینوس پیلونیدال مدام عود کند یا اگر بیش از یک مجرای سینوسی وجود داشته باشد. پزشک یک روش جراحی را توصیه می کند. ابتدا به شما یک بی حسی موضعی داده می شود. سپس، جراح ضایعات را باز می کند و تمام چرک و عفونت باقی مانده را از بین می برد. پس از تکمیل این فرآیند، جراح زخم ها را بخیه می زند.

پس از جراحی، پزشک نحوه تعویض پانسمان را توضیح می دهد و برای جلوگیری از رشد مو در زخم، تراشیدن محل را توصیه می کند.

 

عوارض 

عوارضی که ممکن است در اثر سینوس پیلونیدال یا کیست مویی ایجاد شود، عبارتند از:

• درد شدید

• التهاب و تورم پوست

• دمای ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت یا بالاتر

• ترشح خون و چرک از محل زخم

• بوی بدی زخم 

 

پیشگیری از کیست مویی

با رعایت نکات زیر می توانید از کیست مویی پیشگیری کنید:

• شستن روزانه ناحیه با یک صابون ملایم

• خشک و تمیز نگه داشتن این ناحیه

• از بین بردن موها زائد

• لیزر موهای زائد

• اجتناب از نشستن های طولانی مدت

https://www.sarpoosh.com/medical/health/hair-cyst.html

 

زخم مقعد یا شقاق، بهترین درمان فوری

 شقاق مقعد چیست؟

 
 
بیماری شقاق یا فیشر به هر زخم یا ترک عمیق گفته می شود. اگر این زخم یا بریدگی عمیق در عضله مقعد ایجاد شود، شقاق مقعد نام میگیرد.
 
وقتی عضله مقعد یا همان اسفنکتر تحت اسپاسم و فشار و یا کشش های شدید قرار بگیرد، این فشار باعث می شود، زخم عمیق و دردناکی در عضله ایجاد شود که به سادگی درمان نمی شود. انواع شقاق بسته به میزان پیشرفت بیماری به دو نوع زیر تقسیم می شود.
 
شقاق حاد : وقتی شقاق برای اولین بار ایجاد میشود، علائم شدیدتری دارد، ولی عمق زخم کمتر است. درمان بیماری در این حالت سریع تر و ساده تر انجام می‌شود. معمولاً وقتی از شروع بیماری کمتر از سه هفته بگذرد، از نوع حاد خواهد بود.
شقاق مزمن: وقتی بیشتر از سه هفته از شروع بیماری بگذرد و برای درمان اقدام قطعی انجام نشود. به تدریج عمق زخم بیشتر شده و علائم هم شدت می یابد، در این حالت درمان بیماری پیچیده تر از قبل خواهد شد.
علائم شقاق
اگر بیماران به موقع برای درمان این عارضه مراجعه کنند،علائم خفیف تر است. ولی با گذشت زمان چون زخم بزرگتر شده پس علائم بیماری هم شدیدتر می شوند. ممکن است بیمار همه این علائم را همزمان نداشته باشند.از رایج ترین علائم شقاق می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
 
درد شدید مقعد که با دفع مدفوع به هنگام شب شدت می یابد.
خونریزی مقعدی، مشاهده خون در مدفوع یا خونی شدن دستمال توالت. رنگ خون در این موارد روشن است.
سوزش مقعد
خارش مقعد
مشاهده زخمی طولی در روی دریچه
قرمزی و التهاب مقعد
علت شقاق
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، علت این بیماری فشار و اسپاسم شدید داخل عضله است، که می تواند بر اثر عوامل متعددی ایجاد شود. عوامل بسیاری هستند که در طول زندگی میتواند بر سلامت این بخش از بدن اثر بگذارند، از مهمترین این عوامل می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
 
بارداری
 زایمان
 رابطه جنسی مقعدی
 یبوست و اسهال مزمن
جابجایی اشیای سنگین
 نشستن طولانی مدت
کم تحرکی (مدت طولانی نشستن)
 اعتیاد به مواد مخدر تغذیه ناسالم
عوارض
این بیماری به شدت دردناک است، بی توجهی به درمان این بیماری می تواند عوارض دیگری را نیز در پی داشته باشد. به طور مثال بیمارانی که مدام در معرض خونریزی قرار می گیرند دچار کم خونی می شوند. التهاب و عفونت شدید مقعد از دیگر مشکلاتی است که بیماران مبتلا به فیشر آن را تجربه می کنند.
 
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
به محض شروع هر یک از علائم شقاق بهتر است، برای تشخیص دقیق با پزشک مشورت کنید. هر چقدر اقدامات درمانی سریع تر شروع شوند، نتایج حاصل از درمان هم زودتر مشخص می شوند. جهت تشخیص این بیماری می‌توانید از پزشک عمومی کمک بگیرید، اما برای درمان بهترین پزشک متخصص جراح عمومی است.
 
تشخیص
تشخیص بیماری فیشر کار چندان مشکلی نیست! پزشک متخصص بعد از یک معاینه ساده مقعد می تواند بیماری را تشخیص دهد. معمولاً جهت تشخیص به بیمار بی حسی موضعی تزریق و سپس معاینه انگشتی انجام میشود. از آنجا که اهل این بیماری با درد شدیدی همراه است، بیماران برای معاینه هم به تزریق بی حسی نیاز دارند.
 
درمان شقاق
درمان این بیماری با روش های مختلفی انجام می شود. این روشها از درمان های خانگی و گیاهی و دارویی تا روش های جراحی را شامل می شود.
 
معمولًا وقتی شقاق در مراحل اولیه قرار دارد، شروع فرایند درمان با روش های خانگی و دارویی است. اما اگر از زخم مقعد بعد از گذشت دو هفته با این درمان ها از بین نرود، انجام روش های جراحی توصیه می شود. در ادامه مفصلا و به ترتیب اولویت به هر یک از این درمان ها می پردازیم:
 
درمان شقاق با لیزر
درمان لیزری اولین رتبه در اثر بخشی سریعتر و در عین حال درمان قطعی بیماری دارد. لیزر شقاق سرپایی و بدون درد یا خونریزی انجام می شود. در این روش تابش ممتد لیزر، زخم شقاق را از بین می برد. این روش درمان در مطب پزشک بدون نیاز به بستری در بیمارستان و در کمتر از نیم ساعت انجام می شود. درمان با این روش در بیش از ۹۵ درصد موارد موفقیت آمیز بوده و از عود مجدد بیماری پیشگیری می نماید.
 
جراحی های سنتی شقاق
تا قبل از از کشف لیزر جراحی های سنتی تجویز می‌شد، اما بعد از لیزر به دلیل عوارض و مشکلات متعدد، روش های جراحی به فراموشی سپرده شد. جراحی این بیماری شامل ایجاد برش به منظور کاهش اسپاسم و از بین بردن زخم شقاق است. از مهمترین معایب این جراحی ها می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛
 
درد شدید بیمار بعد از جراحی
احتمال خونریزی شدید یا عفونت
بستری در بیمارستان دریافت داروی بیهوشی
احتمال آسیب عضله مقعد و بی اختیاری در کنترل مدفوع گاز روده.
صرف زمان هزینه های بیشتر

سینوس پیلونیدال یا کیست مویی کمر چیست؟

 یکی از دردناک ترین آزار دهنده ترین بیماری های ناحیه مقعد کیست مویی است. کیست مویی می تواند با درد شدید و سوزش شروع شده و با خارش و ترشحات عفونی بوی بد و… همراه شود. این بیماری بیشتر در مردان جوان و افراد کم تحرک مثل رانندگان شایع است. این عارضه در اثر برگشت مو به داخل پوست و عفونت رخ می دهد.

 
کیست مویی با روش ها و جراحی های مختلفی درمان میشود. یکی از این جراحی‌ها اثر بخشی بهتر و سریع تری دارد که جراحی کیست مویی با لیزر است. در ادامه به بررسی کیست مویی علت ها، علائم و لیزر کیست مویی می‌پردازیم.
کیست مویی چیست؟
بیماری سینوس پیلونیدال یا همان کیست مویی یک سوراخ یا تونل کوچک در زیر پوست است که می‌تواند با مایعات، چرک یا عفونت پر شود. کیست مویی می تواند عفونت کرده و تشکیل آبسه دهد.
 
این بیماری اغلب در شکاف بالای باسن رخ می‌دهد و می تواند باعث درد شدید شود. در صورتی که کیست مویی با خون یا عفونت پر شود، دردناک شده و بوی بدی ایجاد می کند. این وضعیت بیشتر در مردان و بزرگسالان جوان شایع است و همچنین افرادی که زیاد می نشینند و تحرک کمتری دارند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند.
 
کیست مویی با مصرف دارو از بین نمیرود، تنها راه قطعی برای درمان این بیماری جراحی است. اما پیشرفت علم پزشکی نوین روشهایی برای درمان کیست مویی بدون جراحی نیز وجود دارد.
 
علت بیماری سینوس پیلونیدال چیست؟
اینکه دقیقا چه عاملی باعث سینوس پیلونیدال می شود، مشخص نیست اما اعتقاد بر این است که ترکیبی از تغییر هورمون ها رشد مو و استهلاک ناشی از لباس یا نشستن های طولانی مدت عامل این بیماری است.
 
فعالیت هایی که باعث اصطکاک می شوند، مانند نشستن یا پوشیدن لباس های تنگ باعث می‌شوند، موهایی که در این ناحیه رشد می کنند به داخل پوست فرو روند در نتیجه بدن این مو را به عنوان عامل خارجی شناخته و با انجام یک سری واکنش ها سعی در از بین بردن آن دارد. گاهی اوقات ممکن است فرد چندین سینوس داشته باشد که در زیر پوست به هم متصل هستند.
 
علائم کیست مویی
ممکن است در ابتدای شروع بیماری هیچ علامت قابل توجهی به جز فرورفتگی یا گودی روی سطح پوست وجود نداشته باشد، با این حال هنگامی که فرو رفتگی عفونی شود، به سرعت در آن مایعات عفونی تجمع کرده و دچار آبسه می شود.
 
از علائم این عفونت می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛
 
درد هنگام نشستن یا ایستادن
تورم کیست مویی
التهاب و قرمزی اطراف ناحیه کیست مویی
ترشحات چرکی یا خونی
بوی بد
موهای بیرون زده از ضایعه
ایجاد بیش از یک مجرای یا سوراخ روی پوست
تب (در مواردی که کیست به شدت عفونت کرده احتمال تب نیز وجود دارد.)
تشخیص و مراجعه به پزشک
در صورت مشاهده هر یک از علائم حتی علائم اولیه مثل مشاهده سوراخ روی پوست باید به پزشک مراجعه کنید. درمان کیست مویی در مراحل اولیه سریع تر و ساده تر است. برای تشخیص این بیماری می توان از پزشک عمومی کمک گرفت اما برای درمان این بیماری می توانید به متخصص جراح عمومی مراجعه کنید.
 
عوارض
درمان به موقع این بیماری می تواند از عوارض بعدی پیشگیری نماید. اما بیمارانی که برای درمان کیست مویی اقدامی نکنند، ممکن است به یکی از عوارض زیر دچار شوند:
 
عفونت : وقتی کیست مویی درمان نشود، عفونت کرده ممکن است بافت های مجاور را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
درد: وقتی بیماری برای مدت طولانی درمان نشود، درد آن شدت می یابد.
سرطان : از عوارض کمتر شایع این بیماری سرطان است. عفونت طولانی مدت میتواند ساختار سلول ها را تغییر داده و در طی چند سال منجر به سرطان شود.
درمان کیست مویی
جهت درمان این بیماری انجام جراحی تنها راه ممکن است. درمان های مناسب این بیماری به ترتیب اولویت عبارتند از؛
 
جراحی کیست مویی با لیزر
در حال حاضر بهترین روش از بین بردن کیست به روش سرپایی و بدون درد و خونریزی لیزر درمانی است. در این روش توسط تابش اشعه لیزر توده کیست تخلیه شده و به طور کامل از بین می رود. لیزر روشی سرپایی است و که با کمترین میزان آسیب و بدون عوارض بعدی کیست مویی را از بین میبرد. از دیگر مزیت های درمان با این روش می توانیم به نتیجه گیری قطعی، بدون نیاز به دوره نقاهت و با مناسبترین هزینه اشاره کنیم.
 
جراحی کیست مویی
در این روش جراحی که تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود، با استفاده از چاقوی جراحی توده کیست تخلیه شده و مو و دیگر ضایعات تخلیه می شوند. بعد از جراحی پزشک زخم را با پانسمان استریل می بندد، تا زخم از داخل به سمت بیرون بهبود یابد. طول درمان بعد از انجام جراحی ممکن است ۴ هفته تا ۳ ماه ادامه داشته باشد.
 
تزریق فنل
در این روش پزشک ابتدا یک بی حسی موضعی تزریق می‌کند. سپس فنل که یک ترکیب شیمیایی ضد عفونی کننده است، به کیست تزریق می شود. این درمان ممکن است برای اثربخشی تا چندین مرتبه تکرار شود. تزریق فنل با توجه به اثربخشی پایین و عوارض احتمالی به ندرت تجویز می‌شود.

فیستول مقعد چیست و چه راهی برای درمان وجود دارد؟

 بیماری فیستول مقعد یکی از رایج ترین عارضه هایی است که در اثر درمان نکردن آبسه ایجاد می شود. این بیماری میتواند باعث احساس درد، خارش، ترشحات عفونی و …شود‌. 

فیستول مقعدی چیست؟

بیماری فیستول مقعد به تونل کوچک یا حفره عمیق عفونی گفته می‌شود، که در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد میشود. این تونل به شکل یک سوراخ بخشی از روده بزرگ یا همان راست روده را به پوست اطراف مقعد متصل می‌کند. وقتی عفونت برای مدت طولانی در روده باقی بماند، به تدریج گسترش می یابد و مسیری را ایجاد میکند، که فیستول نام میگیرد.

 

فیستول می تواند در هر بخشی از بدن ایجاد شود، اما شایع ترین نوع این بیماری همان نوع  مقعدی است که از روده شروع شده و در مقعد پایان می یابد.

 

علت فیستول

علت فیستول عفونت روده است. رایج ترین علت این بیماری عفونت طولانی مدت و درمان نشده است. گفته می‌شود، بیشتر از ۹۰ درصد فیستول ها در نتیجه آبسه ایجاد شده‌اند. غددی درون روده وجود دارند که مخاط می سازند. هرگاه ، این غدد به هر دلیلی مسدود شوند، ممکن است عفونت کرده و به آبسه منجر شود. حدود ۵۰% آبسه ها به فیستول تبدیل می شوند.

 

از دیگر علل ایجاد فیستول می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

 

بیماری التهابی روده مثل کرون

پرتو درمانی

ضربه

بیماریهای مقاربتی

بیماری سل

دیورتیکولیت

سرطان مقعد

علائم فیستول مقعد

علائم این بیماری بسته به شدت عفونت و مرحله بیماری در افراد مختلف به شکل متفاوتی ظاهر میشود. اما به طور کلی مهمترین علائم و نشانه‌های فیستول مقعدی عبارتند از:

 

عفونت و آبسه مکرر مقعد

درد تورم اطراف مقعد

ترشحات خونی و عفونی از سوراخ اطراف مقعد

تحریک پوست و التهاب

خونریزی

تب و لرز

درد مقعد هنگام اجابت مزاج

در صورت تجربه هر یک از این علائم در اول فرصت به متخصص جراح عمومی مراجعه کنید. هر چقدر زودتر برای درمان فیستول اقدام کنید، درمان بیماری سریع تر و ساده تر انجام میشود.

 

تشخیص

این بیماری اغلب با یک معاینه ساده ناحیه مقعد تشخیص داده می‌شود. اما جهت تعیین دقیق مسیر فیستول انجام یک سری آزمایشات تجویز می شود. زیرا ممکن است برخی از فیستول ها از روی سطح پوست قابل تشخیص نباشند.

 

آنوسکوپی؛ روش است که از ابزار خاص برای مشاهده مقعد و ضایعات احتمالی استفاده می شود.

سونوگرافی و ام آر آی آزمایشات برای مشاهده داخل مقعد استفاده شود. این آزمایشات میتوانند مسیر دقیق فیستول و طول آن را به پزشک نمایش دهند.

همچنین ممکن است پزشک آزمایشات بیشتری انجام دهد، تا مشخص شود که این بیماری با بیماری التهابی روده در ارتباط است یا خیر. زیرا حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا به کرون روده، به فیستول مقعد دچار می شوند.

 

عوارض فیستول

عوارض فیستول مقعدی در اثر بی توجهی به درمان آن ایجاد می شود. برخی از مهمترین عوارض این بیماری عبارتند از؛

 

افزایش طول مسیر فیستول، عفونت فیستول به تدریج گسترش یافته و به بافت‌های اطراف منتقل می‌شود، بنابراین طول مسیر فیستول هم افزایش خواهد یافت.

افزایش تعداد مسیرهای فیستول؛ عفونت فیستول باعث افزایش تعداد فیستول ها یا افزایش مسیر آنها می شود. وقتی تعداد فیستول ها افزایش یابد. درمان آن نیز پیچیده تر خواهد شد.

سرطان؛ این عارضه نادر است، اما دور از انتظار نیست! وقتی بیمار برای مدت طولانی این بیماری را درمان نکند، عفونت می تواند ساختار سلول ها را تغییر داده و به سرطان تبدیل شود.

درمان فیستول مقعدی چیست؟

تقریبا تمام انواع فیستول های مقعدی با جراحی درمان میشوند. این جراحی باید توسط متخصص جراح عمومی انجام شود. روش های مختلف برای انجام جراحی فیستول وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

 

درمان فیستول با لیزر

بهترین راه سریع و سرپایی برای درمان فیستول ها، لیزر درمانی است. در این روش با تابش بی‌وقفه اشعه لیزر مسیر فیستول از درون از بین میرود. این روش بر خلاف روش های جراحی احتمال آسیب عضله اسفنکتر آسیب های بعدی وجود ندارد.

 

از مزایای درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

 

درمان سریع و سرپایی بدون نیاز به بستری در بیمارستان

درمان قطعی فیستول در کمتر از ۳۰ دقیقه

درمان با کمترین میزان درد و خونریزی

صرفه جویی در زمان و هزینه ها

دوره نقاهت کوتاه

حفظ زیبایی پوست و جلوگیری از اسکارهای جراحی

 

حفظ سلامت و پیشگیری از عوارضی مثل بی اختیاری یا عفونتی

https://footofan.com/drabedian-fistula/

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 صفحه بعد