x تبلیغات
وبلاگی برای حفظ سلامت جامعه و درمان

کیست مویی و راه های قطعی و فوری درمان

به نقل از زوم تک کیست مویی یکی از انواع بیماری های عفونی است که در دسته بیماری های نشیمنگاهی قرار دارد. رایج ترین نقطه برای ایجاد کیست هم پایین‌تر از کمر و بین دو کفل است. 

کیست مویی چیست؟

کیست مویی و راه های قطعی و فوری درمان

در بیشتر موارد یک بیماری ژنتیک است که طی آن موهای ناحیه انتهای ستون فقرات یا در اصطلاح عامه مردم دنبالچه، به جای آن که از سمت ریشه به سمت پوست حرکت داشته باشد و بیرون بزند؛ مستقیماً بدون اینکه بیرون بیاید به سمت زیر و بافت زیر پوست نفوذ کرده و ایجاد التهاب می کند. در نهایت باعث ایجاد حفره در بدن می شود که دور آن را با توده و کیست محدود نموده و به مرور زمان داخل این توده ترشحات جمع شده التهاب ایجاد می شود.

 

در برخی از موارد با ترشحات چرکی و یا درد زیاد و یا هر دو این موارد همراه است و یا اینکه بر روی این التهاب یک سوراخ کوچک ایجاد شده و این چرک تخلیه می شود. برای کسب اطلاعات در این زمینه که این عارضه چیست؟ با ما همراه باشید.

سینوس پیلونیدال یکی از بیماری های شایع است به گونه ای که برخی از صاحب نظران بر این باور هستند که در زمان جنگ جهانی دوم، این بیماری بیشتر در میان افرادی که از ماشین های نظامی که بسیار خشک بودند و کمک فنر های خوبی نداشتند و یا سربازان رویت شده است. لذا علت به وجود آمدن بیماری کیست مویی را در این افراد، نشستن طولانی مدت و یا ضربه خوردن می دانستند. به طور کلی به بیماری رانندگان جیپ معروف شده بود. اما پس از گذشت سال ها و انجام تحقیقات متعدد به این باور دست یافتند که جیپ ها تنها بروز علایم بیماری کیست مویی را تسریع می بخشد.

علائم کیست مویی

علائم این بیماری بسته به درجه و شدت آن متفاوت است. وقتی بیمار برای درمان مراجعه نمی کند، علائم بعد از طی مدتی شدیدتر می شوند. به طور کلی همه بیماران علائم زیر را با شدت های مختلفی تجربه می‌کنند.:

 

  • درد اطراف مقعد
  • خونریزی
  • لمس و مشاهده ناحیه متورم پایین تر از کمر
  • خارج شدن ترشحات عفونی و خونی از این برجستگی

تشخیص کیست مویی

برای تشخیص این بیماری بهتر است با متخصص جراح عمومی مشورت کنید. اما در حال حاضر چنین پزشکی در دسترسی نیست مراجعه به پزشک عمومی یا پوست هم می تواند به تشخیص بیماری کمک کند. اما در هرحال پزشکان شما را به جراح ارجاع می دهند، پس برای صرفه جویی در زمان و هزینه بهتر است از ابتدا با متخصص جراح مشورت کنید.

درمان کیست مویی

درمان بیماری فقط با انجام جراحی و تخلیه کیست قابل انجام است. وقتی عفونت کیست مویی افزایش می‌یابد، پزشک مصرف داروهای آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت را تجویز می‌کند. بیمارانی که قبل از انجام جراحی دارو مصرف کردند به نتایج سریعتری از درمان می رسند.

برای جراحی هم روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

درمان کیست مویی با لیزر

درمان کیست مویی با لیزر در مطب پزشک و سرپایی انجام می شود. برای انجام این جراحی  به بیمار بی حسی موضعی تزریق می شود تا در آرامش کامل باشد و سپس روی تخت مخصوصی دراز می کشد.

در مرحله بعد پزشک با استفاده از پروب مخصوص لیزر روی ناحیه کیست برشی ایجاد می کند. این فرآیند درد و خونریزی ندارد در مرحله بعد محتویات کیست به طور کامل تخلیه می شود و بسته به اندازه و محل قرارگیری کیست موضع جراحی بخیه زده شده و یا به همان شکل می شود.

از مزایای لیزر درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • درمان سرپایی بدون درد و خونریزی
  • نتیجه گیری سریع تر از درمان بدون نیاز به دوران نقاهت
  • صرفه جویی در زمان و هزینه ها
  • پیشگیری از عوارض خطرناکی مثل بی اختیاری مدفوع و عفونت
  • پیشگیری از به جای ماندن اسکار یا جای زخم آزار دهند.

 

فیستول مقعدی چیست؟ درمان فیستول با لیزر یا جراحی سنتی؟

 فیستول مقعدی یکی از شایعترین بیماریهای نشیمنگاهی است که در اثر عفونت شدید ایجاد میشود. این بیماری معمولاً بعد از ایجاد آبسه شکل میگیرد و می تواند با علائم مختلفی همراه باشد. خوشبختانه فیستول راه درمان قطعی داشته و میتوان با استفاده از لیزر این بیماری را برای همیشه از بین برد. در ادامه به طور  مفصل به بررسی علت ها، علائم؛ عوارض و نیز روشهای درمان این بیماری می پردازیم:

به هر مسیر یا تونل غیر طبیعی که مابین دو ارگان از بدن ایجاد میشود، فیستول می گویند. شایع ترین نوع فیستول، فیستول مقعدی است که مابین روده و پوست اطراف مقعد ایجاد میشود. بنابراین انتهای راست روده را به مقعد متصل میکند. این مسیر یا تونل موجب میشود، آلودگی ها و میکروب ها و یا حتی در حالت شدیدتر مدفوع از روده به سطح پوست برسد.

علت ها

همان طور که اشاره شد، علت این بیماری عفونت طولانی مدت و درمان نشده است. این عفونت می تواند آسیب ها و بیماریهای مختلفی ایجاد شود، اما مهمترین علت این بیماری آبسه است.

آبسه چیست؟ آبسه در اثر انسداد خروجی غددی که به داخل روده تخلیه می شوند، ایجاد میشود. آبسه تجمع مقدار زیادی عفونت است. این عفونت در طولانی مدت پیشروی کرده و مسیری را ایجاد می کند که تبدیل به فیستول میشود. درمان نکردن فیستول و با تخلیه ناقص عفونت آبسه منجر به فیستول میشود. حدود ۷۰ درصد موارد آبسه به فیستول تبدیل میشود.

اما همیشه هم علت این بیماری آبسه نیست، سایر بیماریهای مرتبط با فیستول عبارتند از :

  • بیماریهای التهابی روده، مثل کرون یا کولیت
  • دیورتیکولیت
  • عوارض جراحی مقعد
  • عوارض سل
  • سرطان
  • اچ آی وی
  • آسیب مقعد ناشی از ضربه

علائم

علائم این بیمار بسته به میزان عفونت و مدت زمانی که از شروع بیماری گذشته متفاوت خواهد بود. این علائم موارد زیر را شامل میشود:

  • درد
  • خونریزی و خون در مدفوع
  • خارش و سوزش
  • ترشحات عفونی
  • بوی بد فیستول
  • مشاهده ناحیه ی متورم و یا یک سوراخ روی سطح پوست اطراف مقعد
  • قرمزی و التهاب اطراف مقعد

در صورتی که هر یک از علائم زیر را دارید، یعنی فیستول عفونت کرده و باید سریعاً درمان شود:

  • تب
  • ترشحات چرکی
  • گرم شدن ناحیه ی متورم

عوارض

این بیماری در صورت بی توجهی به درمان گسترش می یابد. عفونت فیستول می تواند به سایر بافت های اطراف هم گسترش یابد و مسیر های فیستول را افزایش دهد. یکی از عوارض کمتر شایع ولی خطرناک این بیماری، ابتلا به سرطان است! وقتی عفونت برای مدت طولانی باقی می ماند، ساختار سلولهای پوست را تغییر می دهد و باعث ایجاد سرطان میشود.

برای درمان فیستول به چه پزشکی مراجعه کنم؟

برای تشخیص و درمان این بیماری بهترین گزینه متخصص جراح عمومی است. این متخصص تسلط کافی بر تشخیص و درمان این بیماری را داشته و می تواند جراحی فیستول را نیز برعهده بگیرد.

برای تشخیص این بیماری می توانید از متخصص بیماریهای عفونت، متخصص پوست و یا حتی پزشک عمومی کمک بگیرید. اما برای درمان ناگزیر به مشورت با متخصص جراح هستید. برای صرفه جویی در درمان و هزینه می توانید از همان ابتدا با متخصص جراح مشورت کنید.

تشخیص

کار تشخیص این بیماری با معاینه ساده بدنی شروع میشود. اما در مراحل بعدی به منظور پیدا کردن محل دقیق  فیستول و نوع آن و نیز علت اصلی فیستول انجام آزمایشات دیگر الزامی است. برای این منظور معمولاً انجام کولونوسکوپی؛ آزمایش خون و عکسبرداری و سی تی اسکن توصیه میشود.

درمان فیستول

برای درمان باید این مسیری که ایجاد شده با جراحی حذف شود. برای جراحی نیز ۲ روش رایج وجود دارد:

  1. درمان فیستول با لیزر

در این روش با استفاده از اشعه قدرت مند لیزر مسیر فیستول برش داده شده و محتویات آن تخلیه میشود. لیزر بدون اینکه به دیگر بافت ها آسیب بزند و یا باعث ایجاد درد و خونریزی شود، این بیماری را رفع می کند.

لیزر درمانی سرپایی انجام میشود و بعد از عمل هم نیازی به استراحت در منزل و یا طی کردن دوران نقاهت نیست. بعد از عمل می توانید کارهای روزمره از سر بگیرید.

  1. درمان فیستول با جراحی سنتی

جراحی سنتی فیستول با استفاده از تیغ جراحی انجام میشود و مسیر فیستول را برش می دهند و محتویات آن تخلیه میشود. برش فیستول بسیار کار حساسی است و بی احتیاطی یا هر اشتباهی باعث آسیب عضله شده و در نتیجه ی آن بیمار دچار بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع خواهد شد.

بعد از انجام جراحی بسته به وسعت زخم و محل قرار گیری آن، فیستول را بخیه زده و یا به همان شکل رها می کنند تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود. البته فرآیند ترمیم زخم می تواند ماه ها به طول بیانجامد. در این مدت بیمار باید از این زخم به خوبی مراقبت کند و هر روز پانسمان آن را تعویض نماید. برای انجام سنتی باید به بیمارستان مراجعه کنید و جراحی تحت بیهوشی انجام میشود.

مزایای لیزر نسبت به جراحی سنتی

برتری های لیزر نسبت به جراحی به روش سنتی موجب شده تا امروزه به ندرت بیماران تن به درمان های جراحی دهند. از این مزیت ها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

 

عدم نیاز به بستری در بیمارستان

بی تردید همه بیماران از اینکه در بیمارستان بستری شوند، حس بد دارند. خوشبختانه لیزر سرپایی و در کمتر از نیم ساعت انجام میشود. اما برای انجام جراحی به روش سنتی باید حداقل دو الی سه روز را در بیمارستان طی کنید.

 

در ضمن نوبت گرفتن از بیمارستان برای جراحی ممکن است، درمان را برای هفته ها به تعویق اندازد که در این صورت فیستول پیشرفت کرده و درمان پیچیده تر خواهد شد.

 

بدون درد یا خونریزی

از آنجایی که لیزر اعصاب و عروق آسیب دیده را ترمیم می کند، بیمار حین جراحی یا بعد از آن دردی را احساس نمی کند. اما در روش سنتی چون بخشی از بافت بدن برش خورده بیماران پس از به هوش آمدن درد شدیدی دارند و خونریزی نیز تا روز ها و هفته های بعد ادامه خواهد داشت.

 

بدون نیاز به تزریق بیهوشی

لیزر نیازی به بیهوشی ندارد. تنها ممکن است برای اطمینان خاطر به بیمار بی حسی موضعی تزریق شود. اما در روش سنتی، جراحی در اتاق عمل بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود. داروی بیهوشی برای بدن مضر بوده و امکان تزریق آن به بیماران قلبی و دیابتی وجود ندارد.

 

دوره نقاهت کوتاه

همان طور که توضیح دادیم، برای انجام لیزر برش ایجاد نمی کنند، پس مسلم است که دوره نقاهت بسیار کوتاه بوده و بیماران حداکثر در طی دو الی سه روز می توانند به زندگی عادی بازگردد. در حالی که در روش سنتی، برای ترمیم شدن بافت برش خورده به هفته ها و ماه ها زمان نیاز است.

کاهش هزینه ها

برای اینکه جراحی سنتی انجام دهید، علاوه بر هزینه مربوط به جراحی، باید هزینه های مربوط به بستری در بیمارستان، داروها، تست های قبل از جراحی، تعویض پانسمان و …. را نیز پرداخت کنید. ضمن آنکه ممکن است اصلا درمان موفقیت آمیز نباشد و مجبور به تکرار درمان شوید.

این در حالی است که لیزر فیستول در یک جلسه انجام میشود و شما می توانید با پرداخت تنها یک بار هزینه برای همیشه از این بیماری رها شوید.

حفظ زیبایی پوست

یکی از مشکلات جراحی که اغلب خانم ها از آن ناراضی هستند، آسیب دیدن پوست و ایجاد اسکار (جای زخم) های آزار دهنده است. اما با انجام لیزر به پوست هیچ آسیبی وارد نمیشود و از نظر زیبایی نیز تغییری نخواهد کرد.

حذف عوارض جراحی سنتی

جراحی این بیماری همراه با ریسک عفونت، بی اختیاری، تنگی مقعد و … است. در صورت که انجام لیزر نیازی به نگرانی در مورد عفونت یا از دست دادن اختیار در کنترل مدفوع نیست.

بدون نیاز به تعویض پانسمان

مراقبت از زخم که جراحی فیستول شده بسیار اهمیت دارد چرا که زخم باز است و احتمال آلوده شدن آن بسیار زیاد! بنابراین باید هر روز پانسمان را عوض کنید. اما فیستولی که با لیزر جراحی شده، نیاز به مراقبت ویژه و یا تعویض پانسمان ندارد.

 

کلینیک عابدیان به صورت تخصصی در زمینه درمان بیماریهای نشیمنگاهی مانند فیستول، شقاق، کیست مویی و بواسیر با لیزر فعالیت دارد.

منبع

لیزر، موثرترین راه درمان شقاق مقعد!!!

شقاق مقعد چیست؟

شقاق به زخم، ترک یا بریدگی گفته می‌شود که می‌تواند در ناحیه لب و سینه و غیره ایجاد شود. به ایجاد زخمی عمیق در لبه مقعد شقاق مقعدی گفته می شود. عمق زخم ممکن است از مخاط مقعد تا عضله آن متغیر باشد.

 این ترک بسیار دردناک است و اغلب با خونریزی همراه است. علت ایجاد این بیماری در افراد مختلف، متفاوت می باشد. اما به طور ثابت در اکثر بیماران این مشکل با تغییرات اجابت مزاج از قبیل یبوست و اسهال ایجاد می شود.

 

علائم بیماری بسته به مرحله و نوع شقاق متفاوت است. رایج ترین این بیماری ها، عبارتند از:

درد شدید مقعد در تمام طول روز احساس می شود و با دفع مدفوع شدت می گیرد.

خارش و سوزش مقعد

خونریزی یا خون در مدفوع

مشاهده زخم طولی در اطراف دریچه مقعد

التهاب و قرمزی اطراف دریچه مقعدی

 

درمان شقاق با لیزر

موثر ترین روش درمان این بیماری لیزر درمانی است. در این روش سرپایی پزشک با استفاده از قدرت لیزر برش عمیقی در عضله ایجاد کرده و زخم و گوشت اضافه اطراف آن را حذف میکند. با این کار با رفع اسپاسم عضله به درمان بیماری کمک می شود. وقتی اسپاسم عضله رفع شود، زخم به راحتی ترمیم خواهد شد.

 لیزر روش قطعی بدون بازگشت این بیماری است که سرپایی و بدون درد یا خونریزی با مناسب ترین هزینه شقاق را از بین می برد.

 

جراحی شقاق

 این روش جراحی را باید در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام دهید. پزشکان انجام جراحی سنتی شقاق را توصیه نمی کنند. زیرا این عمل می تواند عوارض خطرناکی از جمله بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده را به همراه داشته باشد.

عضله ی اسفنکتر مقعدی عضله ای بسیار حساس و مملو از اعصاب است، از آنجایی که در عمل شقاق باید بخشی از این عضله قطع شود، ممکن است این عضله آسیب دیده و باعث بی اختیاری در کنترل شود. از دیگر معایب انجام این جراحی می توانیم به درد و خونریزی ، طولانی بودن دوره نقاهت و نیز خطر عود مجدد بیماری اشاره کرد.

https://www.talab.org/

از درد شقاق مقعد خسته شده اید؟ این مطلب را حتما بخوانید!

 بیماری شقاق مقعد یکی از آزاردهنده ترین بیماری های نشیمنگاهی است. درد شدید شقاق در تمام طول روز احساس می‌شود و با دفع مدفوع شدت می گیرد بنابراین بهتر است استفاده از پماد را کنار بگذارید و در اولین فرصت برای قطعی درمان این بیماری اقدام کنید.

بیماری شقاق مقعدی

بیماری شقاق مقعد چیست؟

شقاق مقعد یا همان فیشر به زخم ترک یا بریدگی عمیق گفته می شود که عضله مقعد را به دو نیم تقسیم میکند. شقاق می تواند درد نوک سینه لب یا هر جای دیگری از بدن ایجاد شود اما شایع‌ترین نقطه ایجاد آن ناحیه مقعدی است چرا که معمولاً مقعد برای تخلیه مدفوع تحت فشار شدید قرار می گیرد.

انواع بیماری به دو نوع زیر تقسیم می شود:

  • شقاق حاد: منظور از شقاق حاد، مراحل اولیه بیماری است که علائم خفیف تر است و کمتر از دو هفته از شروع به بیماری میگذرد. مهمترین تفاوت این نوع شقاق و سطحی بودن زخم است معمولاً در فیشر حاد عمق زخم به مخاط مقعد می رسد.
  • شقاق مزمن: وقتی به درمان بیماری مراجعه نمی‌کنید شقاق زنان و مزمن می‌شود زیرا علائم بیماری شدیدتر شده و عمق زخم چندین برابر می شود به گونه ای که عضله ی مقعدی  را به طور کامل شکاف میدهد.

چرا به شقاق مبتلا می شویم؟

علت دقیق مشخصی برای شقاق وجود ندارد چرا که معمولاً مجموعه‌ای از عوامل و عادات است که زمینه ساز ایجاد این بیماری می شود. وقتی فرد به هر دلیل فشار شدیدی را به مقعد وارد کند. عضله ی آن دچار اسپاسم شده و در نتیجه آن زخمی در مقعد ایجاد می‌شود، که ترمیم آن به این راحتی‌ها نبوده و احتمالاً نیاز به جراحی دارد.

از عوامل ایجاد کننده شقاق می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • یبوست مزمن 
  • اسهال مزمن
  •  بارداری زایمان رابطه مقعدی کهولت سن
  •  چاقی یا اضافه وزن

برای درمان شقاق به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان این بیماری می بایست از متخصص جراح عمومی کمک بگیریم. کار این متخصص جراحی و تسلط بر درمان بخش های مختلفی از بدن است، بنابراین بهترین گزینه برای درمان شقاق خواهد بود.

جراحی شقاق با لیزر

بهترین روشی که تا الان برای درمان شقاق کشف شده از لیزر است. لیزر سرپایی بدون درد و خونریزی شقاق را از بین می‌برد . در واقع نیروی لیزر برشی در عضله ایجاد کرده تا اسپاسم آن رفع شود به این ترتیب زخم ترمیم می‌شود و در همان ساعت های اولیه پس از لیزر بیمار کاهش درد قابل توجهی را تجربه می کند.

از مزایای لیزر درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

  • درمان سریع سرفه هایی بدون نیاز به بستری در بیمارستان
  • جراحی شقاق درد و خونریزی
  • نتیجه گیری قطعی و سریع بعد از انجام جراحی
  • بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت و استراحت در منزل

ادامه در اینجا

شقاق چیست؟ درمان شقاق مقعد در 30 دقیقه؟!

شقاق یکی از شایع ترین بیماریهای مقعدی است که تقریباً 50% از افراد برای یکبار هم که شده آن را تجربه می کنند،؛ البته به علت تغییرات عمده ای که در سبک زندگی ایجاد شده است، آمار ابتلا به این بیماری روز به روز در حال افزایش است.
 
همه افراد می تواند در هر سنی به این بیماری مبتلا شوند، اما این عارضه در بین زنان شایعتر از مردان است. خوشبختانه راه درمان قطعی این بیماری کشف شده است. در ادامه این بحث قصد داریم به بررسی بیشتر این بیماری، علت ها، علائم؛ عوارض و راه های درمان این بیماری بپردازیم :
 
شقاق چیست؟
 
 
شقاق یا فیشر از رایج ترین بیماریهای نشیمنگاهی است که باعث ایجاد زخم یا ترک عمیق در مقعد می گردد. این زخم می تواند باعث التهاب و درد و سوزش مقعد شود.
 
 
 
بیماری شقاق میتواند نوک سینه ها و یا در کنار لب ها هم ایجاد شود. با این حال یکی از رایج ترین بخش های بدن برای ایجاد شقاق ناحیه مقعدی است.
 
 
 
شقاق بسته به اینکه عمق زخم چقدر است و یا چه مدتی از شروع بیماری گذشته به دو نوع حاد و مزمن تقسیم میشود.
 
 
 
  . شقاق حاد : وقتی کمتر از 2 هفته از شروع بیماری گذشته شقاق از نوع حاد است. در این مرحله علائم بیماری شدید است ولی عمق زخم شقاق کمتر است.
 
  . شقاق مزمن : وقتی بیشتر از 2 هفته از شروع علائم بیماری گذشته و برای درمان آن اقدامی انجام نشده است. عمق زخم بیشتر شده و می تواند عضله ی مقعدی را نیز شکاف دهد.
 
 
 
علت
دلیل مشخص و معینی برای این بیماری وجود ندارد. ولی معمولاً فشار و اسپاسم شدید در عضله علت ایجاد این بیماری است. معمولاً موارد زیر می توانند علت ایجاد این بیماری باشند.
 
 
 
  . وارد کردن فشار به مقعد حین دفع
 
  . یبوست مزمن
 
  . بارداری
 
  . اسهال مزمن
 
  . زایمان
 
  . عدم رعایت بهداشت
 
  . خشک کردن مقعد با دستمال های زبر
 
  . کهولت سن
 
  . اضافه وزن
 
 
 
علائم شقاق
علائم بیماری بستگی به نوع شقاق (حاد یا مزمن) دارد. این علائم در مواردی که بیماری شدت یافته و عمق زخم بیشتر شده است، طبیعتاً شدیدتر هستند.
 
 
 
مهمترین علائم این بیماری عبارتند از :
 
 
 
  . درد ( درد فیشر در تمام طول روز بیمار را اذیت میکند و هنگام دفع یا نشستن بر روی سطح سخت افزایش می یابد.)
 
  . خارش مقعد
 
  . سوزش مقعد
 
  . خونریزی یا خون در مدفوع (این خون قرمز روشن است، زیرا از بخش انتهایی مقعد خارج میشود.)
 
  . مشاهده زخم طولی که عضله ی مقعدی را برش داده است.
 
  . التهاب و قرمزی اطراف دریچه مقعد
 
 
 
مشاهده عکس های واقعی از شقاق یا فیشر راهی برای تشخیص این بیماری و آشنایی دقیق با آن است.
 
 
 
ولی از آنجایی که شقاق و بواسیر علائم مشابهی دارند، بیماران باید برای تشخیص این بیماری از پزشک متخصص کمک بگیرند و از خود درمانی یا مصرف خودسرانه دارو بپرهیزند. برای مشاهده عکس شقاق به اینجا مراجعه کنید.
 
 
 
عوارض
شقاق بیماری آزار دهنده ای است و درد شدیدی دارد که در مواقعی می تواند روند زندگی عادی فرد را با اختلال مواجه کند. این بیماری میتواند باعث درد شدید و التهاب شود. اگر برای مدت طولانی برای درمان این بیماری اقدام نکنید، ممکن است زخم عفونت کند و مشکلات دیگری را در پی داشته باشد.
 
 
 
برای درمان شقاق به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
در صورت تجربه اولین علائم این بیماری، یعنی احساس درد در مقعد، مشاهده خونریزی بی دلیل،  یا احساس سوزش و خارش شدید مقعد می بایست با پزشک در مورد درمان این بیماری مشورت کنید.
 
 
 
برای تشخیص این بیماری می توانید از پزشک عمومی مشاوره بگیرید، پزشک عمومی بعد از تشخیص ممکن است مصرف پماد را به بیمار تجویز کند و توصیه کند که در صورت عدم درمان با این پماد ها به متخصص جراح مراجعه کنید.
 
 
 
اگر شقاق در طی 2  هفته به مصرف پماد و تغییر در سبک زندگی ترمیم نشد، باید برای انجام جراحی (لیزر یا سنتی) به متخصص جراح مراجعه کنید.
 
 
 
درمان شقاق مقعدی
درمان این بیماری بستگی به مرحله بیماری دارد. همانطور که اشاره هم کردیم، اولین خط درمان شقاق مصرف پماد و دارو و تغییرات عمده در سبک زندگی است. در صورت عدم درمان باید برای جراحی آماده شوید. رایج ترین روشهای درمان این بیماری عبارتند از :
 
 
 
لیزر شقاق
سریع ترین راه برای درمان شقاق لیزر درمانی است. لیزر شقاق را باید در کلینیک و تحت بی حسی موضعی انجام دهید. لیزر بدون اینکه درد یا خونریزی ایجاد کند، برشی را در عضله ایجاد میکند. به این ترتیب با رفع فشار و اسپاسم شدید مقعد، به سرعت و بعد از لیزر بیمار کاهش درد را تجربه می کند.
 
 
 
از مزایای لیزر درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
 
  . درمان سرپایی در نیم ساعت
 
  . بدون نیاز به بستری در بیمارستان
 
  . بدون درد یا خونریزی
 
  . درمان فوری و قطعی بدون بازگشت مجدد
 
  . صرفه جوی در زمان و هزینه ها

درمان کیست مویی مقعدی از جراحی تا لیزر

 کیست مویی یا سینوس پیلونیدال، نوعی از بیماری های ناحیه مقعد است که در اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد شده و باعث تجمع عفونت در زیر پوست می گردد.

علت کیست مویی

علت این بیماری به طور دقیق مشخص نیست. برخی از پزشکان این عارضه را با سابقه خانوادگی در ارتباط می‌داند. اما گروهی دیگر بر این عقیده هستند که داشتن موهای ضخیم و ساییده شدن پوست در اثر بی تحرکی عامل این بیماری است.

 

از دیگر علل مرتبط با کیست مویی می توان به این موارد اشاره کرد:

 

داشتن موهای ضخیم و پرپشت

عدم رعایت بهداشت و اصلاح موهای زائد

سابقه خانوادگی و ژنتیکی اطلاعات کیست

بی‌تحرکی رانندگی طولانی مدت

اضافه وزن

استفاده ار لباس های بیش از حد تنگ

علائم کیست مویی

علائم بیماری ممکن است در افراد مختلف کمی متفاوت باشد. زیرا میزان عفونت در بیماران مختلف متفاوت است. معمولاً بیماران علائم زیر را با شدت‌های مختلف تجربه می‌کنند:

 

درد شدید مقعد و اطراف کمر

خونریزی

ترشحات عفونی و خونی از کیست

مشاهده ناحیه متورم و برجسته و دردناک

التهاب زخم

آبسه

اگر عفونت کیست مویی شدید باشد، ممکن است بیمار علائم زیر را نیز تجربه نماید:

 

تب و لرز

بوی بد کیست مویی

التهاب و قرمزی اطراف زخم

احساس گرما در ناحیه اطراف زخم

عوارض

عوارض کیست مویی در اثر درمان نکردن به آن در طولانی مدت ایجاد می‌شود. اگر کیست مویی به موقع درمان شود، مشکل و عوارضی برای بیمار به همراه ندارد. اما وقتی عفونت برای مدت طولانی در زیر پوست باقی بماند. آسیب‌های مختلفی را به همراه خواهد داشت. این آسیب ها عبارتند از:

 

عفونت خون

سرطان پوست

عمیق شدن کیست مویی و پیچیده شدن درمان آن.

درد شدید و خونریزی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر چقدر سریعتر برای درمان کیست مویی مراجعه کنید، درمان در موثرتر و سریعتر انجام می شود. بهتر است به محض شروع علائم برای درمان مراجعه کنید.

 

برای تشخیص می توانید از پزشکان عمومی کمک بگیرید. بعد از تشخیص پزشک برای درمان و انجام جراحی شما را به متخصص جراح ارجاع می دهد. این متخصص دانش کافی در جراحی بخش‌های مختلف بدن را داشته و می تواند بهترین گزینه برای درمان کیست مویی باشد.

 

تشخیص

برای تشخیص این بیماری باید از خود درمانی بپرهیزید و به پزشک مراجعه کنید. معمولا تشخیص با یک معاینه ساده بدنی شروع می‌شود.

 

برای تشخیص و عمق زخم ممکن است، پزشک انجام ام آر آی سی تی اسکن و یا دیگر روشهای پزشکی را تجویز نماید. این بررسی ها به پزشک کمک می کنند تا محل دقیق کیست مویی، عمق و میزان عفونت را تشخیص دهد.

 

آیا ترکیدن کیست مویی به معنای درمان شدن آن است؟

خیر، برخی از بیماران بعد از ترکیدن کیست مویی و تخلیه عفونت آن تصور می‌کنند که این بیماری درمان شده است. وقتی عفونت کیست مویی تخلیه می شود. درد بیمار تا حد زیادی کاهش پیدا می کند، اما در واقع خود کیست از بین نرفته است. اگر بیمار به درمان اقدام نکند، در طی مدتی کوتاه عفونت مجدداً باز گشته و حتی شدیدتر از مرتبه قبلی خواهد بود.

 

درمان کیست مویی

پزشک برای درمان کیست مویی از همان ابتدا انجام جراحی را به شما توصیه می کند. زیرا این بیماری هیچ دارویی ندارد در واقع برای از بین رفتن کیست باید محل کیست به طور کامل شکافته شده و محتویات آن تخلیه گردد تا از عود مجدد بیماری جلوگیری شود.

 

داروهایی که برای درمان کیست مویی مصرف میشوند، به جهت کنترل عفونت و کاهش آن قبل از جراحی می باشد. مصرف آنتی بیوتیک قبل از جراحی با کاهش عفونت می‌تواند به نتیجه گیری بهتر از جراحی کمک نماید. بهتر است در مورد مصرف آنتی بیوتیک و دوز آن نیز با پزشک مربوطه مشورت نمایید. از خود درمانی و مصرف دارو بپرهیزید.

 

روش های جراحی کیست مویی عبارتند از:

 

لیزر کیست مویی

درمان کیست مویی با لیزر روش نوین درمان این بیماری است که در دهه اخیر مورد توجه بیماران و پزشکان واقع شده است. مهمترین مزیت لیزر کیست مویی انجام جراحی در شرایط ایده آل بدون نیاز به بستری در و یا خونریزی است. همچنین بیماران بعد از انجام جراحی نیز مشکلی نداشته و حتی دچار عوارض بعد از جراحی نیز نخواهند شد.

 

برای انجام این جراحی کافی است به یکی از کلینیک های لیزر در سطح شهر تهران و یا دیگر شهرها مراجعه کنید. برای عمل پزشک با استفاده از لیزر و بدون به کار بردن تیغ جراحی محل کیست را برش و عفونت و محتویات کیست را به طور کامل تخلیه می نماید. در طی این جراحی بیمار درد و خونریزی نخواهد داشت و نتایج جراحی تا ۹۸ درصد موفقیت آمیز خواهد بود. از مزایای لیزر درمانی می توانیم به این موارد نیز اشاره کنیم:

 

درمان سرپایی بدون نیاز به دریافت بیهوشی

درمان کیست مویی بدون درد و خونریزی

پیشگیری از عوارض جراحی کیست مثل عفونت عود مجدد بیماری بی اختیاری

موفقیت در درمان تا ۹۸%

صرفه جویی در زمان و هزینه

مناسب برای درمان انواع کیست مویی

بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت و استراحت در منزل

جراحی

جراحی سنتی کیست مویی از قدیمی ترین روش های درمان این بیماری است که به علت عوارض متعدد سال‌ها است که پزشکان انجام آن را توصیه نمیکنند. مهمترین علت این موضوع هم خطر عود مجدد بیماری در اثر از بین رفتن کامل عفونت است. این جراحی به دو روش انجام می شود.

 

در هر دو روش جراحی سنتی بیمار باید به بیمارستان مراجعه کرده و تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد. بعد از این مرحله پزشک با استفاده از تیغ جراحی محل کیست را شکافته و عفونت را تخلیه می‌کند. میزان تخلیه عفونت بسته به عمق کیست دارد. 

 

نقل قول : مقدار عمق زخم به میزان گستردگی کیست بستگی دارد. در بیشتر موارد زخم جراحی به اندازه یک گردو است. اما در مواردی مشاهده شده اندازه آن به یک پرتقال نیز می رسد. این حفره بر خلاف ظاهر ترسناک آن، خطری برای بیمار به همراه ندارد.

 

منبع: عمل جراحی کیست مویی به روش باز و بسته  

 

 

در روش اول بعد از تخلیه عفونت زخم بخیه زده میشود. این کار از عفونت کردن زخم جلوگیری میکند. در روش دوم اما بعد از تخلیه زخم را بخیه نزده و به همان شکل رها می‌کنند تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود. این کار از خود عود بیماری جلوگیری می کند، ولی احتمال عفونت زخم را افزایش می‌دهد.  در مواردی که بیمار با این روش درمان شده باید از زخم مراقبت کرده و پانسمان آن را مرتب تعویض نماید.

etemadonline.com/fa/tiny/news-528342

بیماری فیستول مقعدی چیست؟علت ها و علائم

 فیستول مقعدی

فیستول مقعدی
 
 
فیستول مقعدی نوعی از بیماریهای نشیمنگاهی است که مقعد را درگیر میکند. متاسفانه بیماران به علت عدم آگاهی کافی در مورد این بیماری خیلی دیر برای درمان اقدام می کنند، بنابراین عفونت حاصل از آن گسترش می یابد و درمان را پیچیده تر میکند.
 
فیستول مقعدی بیمار خطرناک و یا کشنده محسوب نمی شود، و درمان قطعی دارد. اما به شرطی که بیماران به موقع، و با روش صحیح آن را درمان کنند! در ادامه ی این بحث به بررسی کامل این عارضه و روشهای درمان آن خواهیم پرداخت:
 
فیستول چیست؟
فیستول چیست؟
فیستول چیست؟
 
 
فیستول تونل یا مسیر غیر طبیعی است که مابین دو ارگان از بدن ایجاد میشود. فیستول بیماری محسوب میشود و باید سریعاً درمان شود. فیستول مقعد شایع ترین نوع فیستول است. در این بیماری تونل فیستول مابین بخش انتهایی روده و پوست اطراف مقعد ایجاد میشود. در اثر این بیماری عفونت ها و آلودگی های روده به سطح پوست منتقل میشوند.
 
علت فیستول چیست؟
بیماری های مقاربتی مثل کلامیدیا
بیماری های التهابی روده مثل کرون و کولیت
التهاب رکتوم
آبسه
سل
سرطان
آسیبهای ناشی از جراحی
ضربه
علائم
مسلماً علائم این بیماری هم مثل هر عارضه ی دیگری در ابتدا خفیف تر است ولی وقتی بیمار نسبت به علائم بی توجه باشد، به تدریج بیماری پیشرفت کرده و علائم آن نیز تشدید میشود.
 
علائم بیماران مبتلا به فیستول با احساس درد در اطراف مقعد شروع میشود. به تدریج برجستگی در اطراف مقعد مشاهده میشود که میتواند شبیه به یک جوش، آبسه و یا سوراخ روی پوست مشاهده شود. از دیگر علائم و نشانه های این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
 
درد مقعد
خونریزی یا ترشحات عفونی
آبسه های مکرر
برجستگی شبیه به جوش
خارش و سوزش مقعد
تغییر رنگ پوست
تب و لرز
عوارض
درمان نکردن فیستول می تواند عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد. عفونت فیستول می تواند به تدریج گسترش یابد. این عفونت می تواند گسترش یافته و دیگر ارگان های بدن را نیز درگیر کند، بنابراین مسیر فیستول طولانی تر شده و یا حتی تعداد آن افزایش می یابد.
 
همچنین این عفونت می تواند وارد خون شده و باعث گند خونی و عفونت خون گردد. یکی دیگر از عوارض طولانی مدت درمان نکردن این بیماری، سرطان است. عفونت و التهاب ساختار سلولها را تغییر داده و ممکن است در طی سالها بیمار به سرطان مبتلا شود. بنابراین باید در اولین فرصت برای درمان این بیماری اقدام کنید.
 
فیستول سرطان نیست اما در اثر بی توجهی به درمان بیمار ممکن است به سرطان تبدیل شود.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
برای درمان این بیماری باید خیلی سریع و در صورت تجربه اولین علائم اقدام نمایید. اگر در اطراف مقعد احساس درد دارید و یا جوش مقعد بیشتر از 2 هفته درمان نشد، باید با پزشک در مورد درمان این بیماری مشورت کنید.
 
برای درمان فیستول به چه دکتری مراجعه کنیم؟
برای تشخیص فیستول می توانید از پزشک عمومی یا پوست کمک بگیرید. بعد از تشخیص پزشک بیمار را به متخصص جراح ارجاع میدهد. این متخصص بهتر از هر پزشک دیگری می تواند به شما در درمان این بیماری کمک کند. متخصص جراح به جراحی بخش های مختلف تسلط دارد.
 
پیشگیری
روش قطعی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما با انجام یک سری راهکارها می توان خطر این بیماری را کاهش داد، برخی از این راهکار ها عبارتند از :
 
استفاده از کاندوم برای جلوگیری از انتقال عفونت های مقاربتی
کنترل بیماری های التهابی روده با مصرف دارو
درمان به موقع و موثر آبسه های مقعدی
درمان فیستول
فیستول دارو ندارد. تنها راه درمان قطعی این است که فیستول را با جراحی باز کرده و تخلیه کنند. داروهایی که برای درمان فیستول تجویز میشوند، برای درمان موقت عفونت این بیماری بوده و تاثیری در درمان آن نخواهد داشت. معمولاً پزشکان قبل از جراحی مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت فیستول را تجویز می کنند. تجربه نشان داده بیمارانی که قبل از جراحی دوره ای کوتاه آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند به نتایج بهتری از درمان دست یافته بودند.
 
جراحی فیستول به دو روش زیر انجام میشود:
 
جراحی فیستول با لیزر
لیزر فیستول را می توانید در کلینیک های تخصصی درمان بیماریهای نشیمنگاهی انجام دهید. این درمان سرپایی و بدون درد یا خونریزی انجام میشود.
 
لیزر نور قدرتمندی است که بدون آسیب زدن به پوست و عضله ی مقعدی، فیستول را برش میدهد و عفونت آن تخلیه میشود. درمان با این روش مزیت های بسیاری دارد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره میکنیم:
 
پیشگیری از درد یا خونریزی
نتیجه گیری مثبت از درمان در 98% از موارد
درمان در یک جلسه نیم ساعته
درمان سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی
پیشگیری از آسیب های احتمالی جراحی مثل درد، عفونت و یا بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده
صرفه جوی در هزینه

درمان قطعی و سرپایی بواسیر، کیست مویی، شقاق و فیستول در 30 دقیقه

در اثر حاضر بیماری های نشیمنگاهی به یکی از معضلات جامعه تبدیل شده است. بیماری های نشیمنگاهی مجموعه گسترده از بیماری ها است که ناحیه مقعد و رکتوم را درگیر میکند. مهمترین این بیماری ها شامل بواسیر، کیست مویی، شقاق و فیستول می شود.
بیماری ها علت و علائم مختلفی دارند با این حال مهمترین علت آسیب مقعد و روده یبوست مزمن است. از آنجایی که این بیماری ها شیوع گسترده پیدا کردند. در ادامه این بحث قصد داریم، به بررسی هر یک از این بیماریها ونیز روش های درمان آن بپردازیم:

بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر یا هموروئید را می‌توان شایعترین نوع بیماری مقعدی معرفی کرد، به طوری که تقریباً از هر چهار نفر سه نفر به بواسیر، با شدت ها و درجات مختلف مبتلا هستند.
بواسیر در اثر تورم یا گشاد شدن دیواره سیاهرگهای کانال مقعد ایجاد میشود، در بیشتر موارد بواسیر داخل کانال مقعد است و در نتیجه زائده ای شبیه به گوشت اضافه با دفع مدفوع از مقعد خارج میشود، این زائده همان بواسیر است.
به طور کلی بیماری بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود:

  • داخلی : در نوع داخلی سیاهرگ آسیب دیده داخل کانال مقعد و یا همان رکتوم قرار دارد و با دفع مدفوع زائده از مقعد خارج میشود. بواسیر داخلی به ۴ درجه مختلف با شدت های متفاوت تقسیم میشود. در شدیدترین حالت بواسیر داخلی این زائده از مقعد خارج شده و به هیچ شکل یا حتی با فشار دست به داخل بر نمی گردد.
    خارجی: در این موارد سیاهرگ آسیب‌دیده خارج از مقعد و بر روی دریچه آن قرار دارد. این بواسیر به شدت دردناک بوده و ممکن است دچار ترومبوز شود. زمانی که در سیاهرگ های آسیب دیده لخته خون در تجمع کند هموروئید از نوع خارجی و ترومبوزه می باشد.

علت بواسیر
علت ایجاد این بیماری تحت فشار قرار گرفتن مقعد و یا رکتوم است. با این وجود ممکن است این بیماری  در اثر یبوست یا بارداری ایجاد شود. مهمترین عوامل ایجاد هموروئید عبارتند از:

  • یبوست مزمن
    اسهال مزمن
    بارداری و زایمان
    رابطه مقعدی
    کولت سن
    جابجایی بلند کردن اجسام سنگین
    ورزش های سنگین مثل وزنه برداری
    اضافه وزن یا چاقی

علائم بواسیر
علائم بیماری رابطه مستقیمی با نوع و شدت آن دارد. هر چقدر از زمان  شروع بیماری شما بگذرد،علائم بیماری نیز شدیدتر خواهد شد. اغلب بیماران علائم زیر را با شدت های مختلفی تجربه می کنند:

  • درد شدید مقعد که با دفع مدفوع شدت می گیرد.
    خونریزی از مقعد یا مشاهده خون در مدفوع (خونریزی معمولاً به رنگ قرمز روشن است، زیرا خون از انتهایی ترین ناحیه مقعد خارج میشود.)
    مشاهده زائده ای که از مقعد بیرون زده یا ناحیه متورم در اطراف دریچه مقعدی
    خارش و سوزش
    ترشحات مخاطی مقعد

درمان بواسیر
بیماری بواسیر به هیچ وجه و با هیچ دارو یا درمان خانگی برطرف نمی‌شود. برای درمان قطعی باید این زائده حذف و از پایه قطع شود. در غیر این صورت در طی زمان بزرگتر شده و دفع مدفوع را مشکل می کند.
برای از بین بردن بواسیر دو روش جراحی وجود دارد:

  • لیزر : بهترین راه کاهش سریع و قطعی برای از بین بردن بواسیر لیزر درمانی لیزر زائده هموروئید را بدون ایجاد درد یا خونریزی برش داده و از پایه قطع میکند. بنابراین این بیماری برای همیشه از بین خواهد رفت. لیزر را می توان سرپایی در مطب یا کلینیک پزشک انجام داد. همچنین بعد از انجام لیزر نیز نیازی به استراحت در منزل و یا طی کردن دوره نقاهت نیست. چون لیزر حین برش خروجی اعصاب آسیب دیده را ترمیم می‌کند و به این ترتیب ترمیم زخم خیلی سریع‌تر انجام خواهد شد.
    جراحی سنتی: جراحی سنتی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود. در این روش با استفاده از تیغ جراحی زائده را بریده و زخم را بخیه می زنند. این جراحی ممکن است دردناک و آزار دهنده باشد و بعد از انجام آن باید حداقل یک هفته ای را در منزل استراحت کنید. ترمیم زخم با این روش ممکن است هفته ها به طول انجامد.

ادامه مطلب را در اینجا بخوانید.

 

علائم بواسیر داخلی درجه ۱،۲،۳ و ۴ چیست؟ بهترین درمان هموروئید داخلی

 

بواسیر داخلی چیست؟

بواسیر داخلی از بیماریهای شایعی است که به تورم سیاهرگ ها داخل کانال مقعد گفته میشود. هموروئید چیست؟ هموروئید شبکه ای از سیاهرگ ها و بالشتک های پرخونی هستند که وظیفه حمل جریان خون را برعهده دارند، هرگاه این هموروئیدها تحت فشار قرار گیرند، دیواره سیاهرگ های آن گشاد شده و زائده ای متورم از مقعد بیرون می زند که بواسیر یا هموروئید داخلی نام دارد.

اگر سیاهرگ های خارج از مقعد و بر روی دریچه ی آن متورم شوند، بواسیر از نوع خارجی اطلاق میشود.

انواع هموروئید داخلی

این بیماری بر حسب میزان پیشرفت آنها به انواع زیر تقسیم میشود.

بواسیر داخلی درجه 1

علائم بواسیر داخلی درجه ۱،۲،۳ و ۴ چیست؟ بهترین درمان هموروئید داخلی

بواسیر های درجه یک، علائم خفیف تری در مقایسه با دیگر انواع آن دارد. معمولاً ۳ هفته ی اول بیماری در این حالت قرار دارد، یعنی بیمار زائده ای را مشاهده نمی کند اما در حقیقت این زائده داخل کانال مقعد است.

در این حالت زائده ای متورم بخش زیادی از رکتوم را پوشانده است. در این حالت ممکن است بیماران به طور مداوم احساس نیاز به دفع مدفوع را داشته باشند. برخی از بیماران درد و خونریزی های خفیف را نیز تجربه می کنند.

بواسیر داخلی درجه 2

علائم بواسیر داخلی درجه ۱،۲،۳ و ۴ چیست؟ بهترین درمان هموروئید داخلی

ممکن است از تبدیل شدن هموروئید درجه یا گرید ۱ تا ۲، هفته ها و ماه ها فاصله باشد. این فاصله و میزان پیشرفت بیماری در افراد مختلف متفاوت است.

بواسیرهای داخلی درجه ۲، تورم بیشتری در مقایسه با درجه اول دارند و با فشار مقعد هنگام دفع از مقعد خارج میشوند. اما خود به خود به داخل باز می گردند.

علائم بیمار در این حالت می تواند شامل، خونریزی، خارش و سوزش و درد باشد.

بواسیر داخلی درجه 3

علائم بواسیر داخلی درجه ۱،۲،۳ و ۴ چیست؟ بهترین درمان هموروئید داخلی

بهتر است بیماران هموروئید را قبل از وارد شدن به مرحله سوم و چهارم درمان کنند. با این حال برخی بیماران در درمان تعلل می کنند. بنابراین زائده هموروئیدی بیشتر از پیش دچار افتادگی میشود و با دفع مدفوع یا در شرایط عادی از مقعد خارج میشود و تنها با فشار دست به داخل برمی گردد.

بواسیر داخلی درجه 4

علائم بواسیر داخلی درجه ۱،۲،۳ و ۴ چیست؟ بهترین درمان هموروئید داخلی

این نوع هموروئید داخلی شدید ترین حالت آن است که حتی ممکن است نیاز به درمان اورژانسی داشته باشد. زیرا در این حالت زائده بواسیر از مقعد خارج شده است و حتی با فشار دست هم به داخل بر نمی گردد.

در این حالت بیمار درد شدیدی را احساس می کند و چون زائده هموروئید دریچه مقعد را پوشانده امکان رعایت بهداشت نبوده و بیماران دچار خارش و سوزش شدید میشوند. خونریزی غیر قابل کنترل از دیگر عوارض این بیماری به شمار می رود.

در هر حال بواسیر در هر درجه ای که قرار دارد، سریعاً برای درمان اقدام کنید، این بیماری به سرعت پیشرفت کرده و درمان آن پیچیده تر از قبل خواهد شد.

درمان هموروئید داخلی

درمان هموروئید شامل مجموعه از درمان و نکاتی است که باید بعد از جراحی رعایت کنید تا ضمن کمک به تسریع درمان از عود مجدد بیماری نیز پیشگیری شود. متاسفانه هنوز داروی موثری برای از بین رفتن هموروئید کشف نشده است و بیماران مجبور هستند برای از بین رفتن عارضه تحت جراحی قرار گیرند.

 

مهمترین روشهای جراحی هموروئید داخلی عبارتند از :

 

درمان بواسیر داخلی با لیزر

بهترین روش درمان هموروئید داخلی، لیزر درمانی است. در این روش سرپایی، زائده ی هموروئید با استفاده از لیزر از مقعد خارج میشود. لیزر بدون نیاز به تزریق دارویی بیهوشی و یا ایجاد درد و خونریزی درمان میشود.

 

با انجام لیزر، بواسیر به طور کامل از بین می رود و خطر عود مجدد آن کمتر از ۲% است. لیزر هموروئید را باید در مطب پزشک و سرپایی انجام داد. بعد از لیزر هم نیازی به بستری و یا استراحت در منزل نیست و بیماران می توانند از فردای روز عمل به کار های روزمره خود برسند.

عمل جراحی بواسیر داخلی

جراحی هموروئید را باید در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام داد. در جراحی بواسیر زائده ی هموروئید با تیغ جراحی از پایه قطع میشود. این جراحی معمولاً با عوارض مختلفی از جمله درد و خونریزی شدیدی همراه است.

 

عوارض شدید بعد از عمل هموروئید موجب شده پزشکان انجام این جراحی را توصیه نکنند. هر اشتباهی در انجام این جراحی می تواند باعث بی اختیاری دائمی یا موقتی در کنترل گاز روده و مدفوع گردد. از دیگر عوارض عمل هموروئید می توانیم به تنگی مقعد، عفونت شدید و عود مجدد بیماری اشاره کنیم.

درمان خانگی هموروئید داخلی

درمان های خانگی نمیتوانند روش قطعی برای از بین بردن بیماری باشند، با این حال می توانند در کنار سایر روشهای درمان به افزایش سرعت بهبود بیماری کمک کنند. روشهای درمان خانگی بواسیر داخلی عبارتند از :

 

  • مصرف فیبر، برای افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست. حداقل ۳۰ الی ۳۵ گرم در روز با مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و غلات
  • نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب و مایعات در طول روز، برای نرم شدن مدفوع و درمان یبوست
  • ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز، ورزش حرکات روده را تنظیم کرده و از یبوست جلوگیری می کند. بهترین ورزش برای مبتلایان به این بیماری  پیاده روی است.
  • نشستن در آب گرم، گرما می تواند سرعت گردش خون در عروق را افزایش داده و باعث کاهش سریع درد بیمار شود. می تواند به آب جوش شیرین و یا نمک اپسوم بیافزایید. برای حداقل ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در این آب گرم بنشینید.
  • کمپرس سرد، سرما می تواند در کاهش سریع درد موثر باشد. از قرار دادن مستقیم یخ بر روی موضع خودداری نمایید.
  • بعد از دفع مدفوع، مقعد را به خوبی شستشو دهید و با دستمال تمیز بدون بو خشک کنید.
  • استفاده از پماد ها، نظیر پماد آنتی هموروئید می تواند در تخفیف و تسکین موقت علائم بیماری موثر باشند و برای چند ساعت درد، خارش، سوزش و خونریزی شما بهبود خواهد یافت.
  • از به تاخیر انداختن دفع مدفوع و یا زور زدن حین دفع بپرهیزید. این کارها می توانند فشار وارده به مقعد را افزایش دهند و خطر ابتلا به بیماری و عود مجدد آن را افزایش دهند.

بواسیر داخلی /روزانه

شقاق چیست؟

 

شقاق چیست؟

شقاق با بیماری فیشر، به ایجاد ترک یا بریدگی عمیق در مقعد گفته میشود که می تواند یک زخم عمیق و مقاوم به درمان را ایجاد کند. شقاق می تواند در هر بخشی از بدن ایجاد شود، و معمولاً در لب ها، نوک سینه ها و … مشاهده می شود اما شایع ترین نقطه برای ایجاد این زخم، لبه ی مقعد است.

شقاق شاید در ظاهر یک زخم ساده به نظر برسد، اما به ندرت خود به خود یا با مصرف پماد درمان می شو اما فشار شدید داخل عضله ی مقعدی از ترمیم شدن این زخم جلوگیری می کند، بنابراین بیماران مجبور هستند، برای درمان از روشهای جراحی شقاق استفاده کنند.

علت 

 

همان طور که اشاره شد، نمی توان علت دقیقی را برای شقاق عنوان کرد، اما فشار شدید داخل عضله معمولاً علت این بیماری است. از عواملی که باعث ایجاد فشار شدید در عضله می شود، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • بارداری
  • زایمان
  • رابطه جنسی مقعدی
  • یبوست مزمن
  • اسهال مزمن
  • کهولت سن
  • اضافه وزن
  • کم تحرکی
  • بیماری کرون 
  • عوارض درمان نکردن بیماری التهابی راست روده
  • عوارض بیماریهای مقاربتی

پیشگیری

اگر علت شقاق مشکلات و سایر بیماریها نباشد،  می توانید با رعایت چند نکته ی ساده از ابتلا به آن پیشگیری کنید. نکات پیشگیری کننده از شقاق عبارتند از :

  • مصرف فیبر بیشتر برای جلوگیری از یبوست مزمن
  • تحرک و ورزش برای منظم شدن حرکات روده
  • نوشیدن آب برای جلوگیری از یبوست
  • پرهیز از زور زدن در توالت
  • پرهیز از طولانی نشستن در توالت
  • حفظ بهداشت مقعد
  • پاک کردن مقعد با دستمال توالت نرم
  • درمان سریع مشکلات گوارشی مثل یبوست و اسهال
  • درمان بیماریهای مقاربتی

تشخیص

تشخیص شقاق برای پزشک کار ساده ای است و معمولاً با یک معاینه ساده مقعدی انجام میشود. از آنجایی که شقاق درد بسیار شدیدی را ایجاد می کند. پزشکان برای معاینه نیز از بی حسی برای معاینه مقعد استفاده می کنند.

برای تشخیص این بیماری می توانید از پزشک عمومی مراجعه کنید. بعد از تشخیص پزشک شما را به متخصص جراح عمومی ارجاع می دهد. بنابراین برای صرفه جویی در زمان و هزینه می توانید از ابتلا با متخصص جراح مشورت کنید.

 

درمان شقاق

درمان این بیماری با روشهای خانگی و دارویی شروع میشود، اگر علائم بیماری در طی 2 هفته برطرف نشود، پزشک انجام روشهای جراحی را پیشنهاد می کند. در ادامه به بررسی هر یک از این روشها به ترتیب اولویت و اثر گذاری می پردازیم، روشهای جراحی شقاق عبارتند از:

درمان شقاق با لیزر

بهترین روش درمان شقاق با اثربخشی سریع و تضمینی درمان با لیزر است. لیزر شقاق سرپایی و بدون درد یا خونریزی در کلینیک پزشک انجام میشود و نیازی به تحمل عوارض داروی بیهوشی و بی حسی ندارد. بنابراین همه بیماران میتوانند این درمان را انجام دهند.

در این روش پزشک با استفاده از نور لیزر محل زخم را برش میدهد و زائده های اضافه در مقعد را حذف مینماید. این کار اسپاسم عضله را رفع کرده و نه تنها به ترمیم آن کمک می کند، بلکه از عود مجدد بیماری نیز جلوگیری می نماید.

از مزیت های درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • درمان سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی
  • درمان بدون درد یا خونریزی
  • اثربخشی سریع تر
  • هزینه مناسب
  • بدون نیاز به دوره نقاهت و استراحت در منزل

https://www.mosalasonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-12/105996-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%B6%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82?pr=1

صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 6 7 8 صفحه بعد