x تبلیغات
وبلاگی برای حفظ سلامت جامعه و درمان

درمان خانگی کیست مویی (سینوس پیلونیدال)

 بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال که هنوز علت دقیق ابتلا به آن مشخص نشده از بیماری های دردناک ناحیه نشیمنگاه به شمار می‌رود و زمانیکه عفونت می‌کند، بیمار را با مشکلاتی مثل درد شدید، التهاب و حتی تب درگیر می‌کند. در ابتدا که این بیماری خفیف تر است و به شکل یک جوش کوچک نمایان می‌شود، بکارگیری روش های درمان خانگی کیست مویی می تواند تاثیر مثبتی در روند درمان داشته باشد و به بهبود کیست کمک کند. 

روشهای درمان کیست مویی در خانه

روش های درمان خانگی

روش های مختلفی برای درمان خانگی سینوس پیلونیدال وجود دارد که برای آشنایی با این روش ها و میزان تاثیرگذاری هر یک از آنها در ادامه این مقاله با ما همراه باشید:

 

کمپرس آب گرم

 یک راه آسان برای کاهش التهاب و درمان خانگی کیست مویی استفاده از کمپرس گرم است. گرما با افزایش گردش خون به کاهش درد و بهبودی سریعتر بیمار کمک می کند. انجام این روش می‌تواند به تخلیه عفونت کیست مویی کمک ویژه ای نماید.

 

برای این روش شما می توانید از یک کیسه آبگرم استفاده کنید یا یک حوله را در سطل آبگرم خیس کنید و روی محل کیست قرار دهید. این عمل را میتوانید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در روز و برای چندین مرتبه تکرار کنید.  

 

به این مقاله نیاز دارید؟ درمان گیاهی کیست مویی

 

نشستن در آب گرم(حمام سیتز)

 استفاده از حمام نشیمن یا نشستن در آب گرم، یکی از روش های موثر برای کاهش عفونت و سایر علائم بیماری های مقعد و نشیمنگاه است. برای تهیه این حمام باید یک لگن کوچک را از آب گرم پر کنید و کمی نمک اپسوم و یا جوش شیرین به آن اضافه کنید و روزی چند دقیقه داخل آن بنشینید.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از مواد طبیعی است که برای پوست بسیار مفید است. این ماده دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به درمان کیست پیلونیدال کمک می کند.

 

یک تکه پنبه را به روغن نارگیل ارگانیک مایع آغشته کنید و دو مرتبه در روز بر روی موضع مورد نظر اعمال نمایید.

 

جوش شیرین

جوش شیرین به کاهش تورم و تسکین التهاب پوست تحریک شده کمک می کند. همچنین، استفاده از سرکه در درمان میتواند به تسریع روند بهبودی به دلیل خواص ضد میکروبی سرکه کمک کند.

 

نصف قاشق چایخوری جوش شیرین و نصف قاشق چایخوری سرکه را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. آن را روی کیست بمالید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب بشویید.

 

نمک اپسوم

استفاده از نمک اپسوم بر روی کیست پیلونیدال ممکن است به تخلیه عفونت کیست مویی کمک کرده و سرعت بهبودی آن را افزایش دهد. چند فنجان نمک اپسوم را در آب گرم بریزید و برای ۱۰ الی ۱۵ در این آب گرم بنشینید. این روش می‌تواند به تخلیه عفونت از کیست مویی کمک فراوان نماید. 

 

  سیر

این گیاه به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی شناخته می‌شود که برای درمان خانگی کیست مویی بسیار کاربردی است. نحوه استفاده از این ماده اینگونه است که هر روز یک یا چند سیر را له می کنید و به مدت چند دقیقه بوسیله گاز روی موضع بیماری قرار می‌دهید. بهتر است در حدود یک هفته این درمان را انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

 

آلوئه ورا

 یک روش عالی و موثر برای کاهش تورم و درد این عارضه استفاده از آلوئه ورا است. آلوئه ورا یک داروی ضد التهاب و آنتی باکتریال است که روند درمان کیست مویی را بهبود می بخشد و به کاهش علائم آن کمک می کند.

 

 

ژل داخل این گیاه را می توان بر روی ناحیه بیماری استعمال کرد و پس از حدود نیم ساعت با آب ولرم شست و با یک دستمال یا حوله نرم موضع را خشک نمود. برای اثربخشی بیشتر باید چندین مرتبه در روز این کار را انجام داد.

چای سیاه

چای سیاه با خواص ضد التهابی خود می‌تواند به طور موثری به کاهش درد و تورم ناشی از سینوس پیلونیدال کمک کند. ماهیت اسیدی چای سیاه از رشد و گسترش بیشتر کیست پیلونیدال عفونی جلوگیری می کند. یک چای کیسه ای را برای چند دقیقه در آب گرم خیس کنید و حدود ۱۵ دقیقه آن را روی کیست پیلونیدال قرار دهید.

 

سرکه سیب

سرکه سیب در موارد بسیاری برای از بین بردن باکتری ها استفاده می شود و از همین جهت باعث بهبود سریع علائم کیست مویی می‌شود. سرکه سیب با تنظیم ph  ماهیتی اسیدی ناحیه آسیب دیده را متعادل میکند و می تواند سموم را دفع نماید. 

 

 برای درمان خانگی کیست مویی با سرکه ابتدا باید چند قطره سرکه را با مقدار کمی آب رقیق کنید و سپس یک پنبه را به آن آغشته کنید و پنبه را روی موضع بیماری قرار دهید. بوسیله یک گاز و چسب این پنبه را به مدت چند ساعت روی محل نگه دارید تا باکتری ها از بین برود.

 

عسل

 این ماده جادویی دارای خواص فراوانی است که و به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده و ضد التهابی که دارد برای درمان این عارضه بسیار کاربردی است. نکته مهم استفاده از عسل خالص و طبیعی است که بوسیله یک گاز روی محل بیماری قرار می گیرد. بعد از مدت کوتاهی متوجه اثرات چشمگیر این ماده در کاهش اثرات بیماری خواهید شد.

 

زردچوبه

 یکی دیگر از مواد پرکاربرد برای رفع عفونت و التهاب کیست مویی زردچوبه است، کورکومین  موجود در زردچوبه می‌تواند درد و التهاب را بهبود بخشد.  

 

برای استفاده از زردچوبه یک قاشق از آن را با با کمی آب ترکیب کنید تا خمیری شود و سپس روی موضع بیماری بگذارید تا خشک شود و بعد از چند ساعت آن را با آب گرم بشویید تا روند درمان کیست مویی تسریع یابد. 

 

تاثیر روشهای خانگی در درمان کیست مویی

روشهای درمان خانگی کیست مویی نمی‌توانند به رفع دائمی این بیماری کمک کنند. درمان های خانگی در بهترین حالت با استفاده مدام (گاهاً چند ماهه) تنها در رفع عفونت بیماری موثر هستند و هیچ کمکی به درمان قطعی آن نمیکنند. در نهایت حتی اگر عفونت و التهاب کیست مویی هم درمان شود، توده کیست پا برجا بوده، و امکان عود مجدد بیماری و عفونت هست!!

 

بنابراین تنها روش قطعی برای درمان این عارضه، جراحی است. از آنجایی که جراحی با لیزر، هیچ عوارضی نداشته و باعث بی اختیاری یا عفونت و دیگر عوارض جراحی ها معمول میشود، بیشتر از عمل جراحی کیست مویی در بیمارستان مورد استقبال قرار میگیرد.

https://cutt.ly/MMkWAai

درمان بواسیر (هموروئید) خارجی بدون جراحی

 بیماری بواسیر یا هموروئید متورم شدن یا گشاد شدن دیواره سیاهرگ های کانال مقعد است که در نتیجه ی آن، زائده ای برجسته و نرم در داخل یا خارج مقعد ایجاد میشود.

این بیماری به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود. نوع اول انتهای روده بزرگ (رکتوم یا راست روده) و نزدیک خروجی مقعد ایجاد میشود. نوع دوم خارج از مقعد و بر روی دریچه مقعد ایجاد میشود. بنابراین تعاریف، بواسیر خارجی زائده ای متورم و برجسته است که روی دریچه مقعد و اطراف آن ایجاد میشود. افراد ممکن است همزمان هموروئید داخلی و خارجی داشته باشند.

با استفاده از لیزر می توانید سرپایی، در کمتر از نیم ساعت، بدون درد یا خونریزی بواسیر خارجی را درمان کنید.
علائم هموروئید خارجی
بواسیر خارجی از بیماری هایی است که سریعاً علائم آن ظاهر میشوند. در نوع داخلی معمولاً تا زمانی که زائده هموروئید از مقعد خارج نشود، به جز خونریزی بیمار علائمی را احساس نمی کند. اما در نوع خارجی از همان ابتدا بیمار درد شدید و غیر قابل تحملی را احساس می کند.

شایع ترین علائم این بیماری شامل این موارد می باشد:

به وجود آمدن ناگهانی یک توده و برآمدگی دردناک در اطراف مقعد
قرمزی و التهاب اطراف دریچه مقعدی
درد شدید که بر خلاف نوع داخلی که بیشتر با دفع مدفوع شدت میگیرد، در تمام طول روز احساس میشود و حتی نشستن را برای بیمار دشوار می کند.درد بواسیر خارجی از داخلی بیشتر است، زیرا قسمت خارجی مقعد نسبت به داخل حساس تر است.
خارش و سوزش
خونریزی(خون به طور معمول در سطح خارجی مدفوع مشاهده میشود و قرمز روشن است.)
ایجاد لخته خون در زیر پوست اطراف مقعد
بواسیر خارجی معمولاً کمی از پوست اطراف آن صورتی تر است.
علت بواسیر خارجی
وقتی به مقعد فشار زیادی وارد شود، بواسیر ایجاد میشود. همچنین معمولاً مجموعه ای از عوامل مختلف عامل این بیماری به شمار می روند. از مهمترین این عوامل می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

یبوست طولانی مدت و مزمن
زور زدن به هنگام اجابت مزاج
بارداری و زایمان
رابطه جنسی مقعدی
رژیم غذایی کم فیبر
اضافه وزن
کهولت سن
جا به جایی اجسام سنگین
راه های درمان
راه های مختلفی برای درمان هموروئید خارجی وجود دارد. همه این روشها به یک اندازه اثر گذار نیستند. در ادامه به معرفی روشهای درمان هموروئید خارجی به ترتیب اثربخشی می پردازیم:

لیزر هموروئید خارجی (بدون جراحی)
لیزر درمانی طی چند سال اخیر به دلیل مزایا و نتایج اثربخشی که داشته، به محبوب ترین و قطعی ترین روش درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی تبدیل شده است.

لیزر روشی سرپایی است که در کمتر از نیم ساعت و بدون درد یا خونریزی هموروئید را از بین می برد. لیزر در کلینیک پزشک انجام میشود، بعد از انجام لیزر هم میتوانید به کارهای روزمره خود برسید و نیازی به دوران نقاهت نیست.
مزایای درمان هموروئید خارجی با لیزر شامل این موارد است:

باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود.
لیزر سرپایی است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.
لیزر روشی بدون بازگشت برای درمان قطعی بواسیر خارجی می باشد و بعد از آن نیازی به درمان مجدد نیست.
لیزر بدون درد و خونریزی می باشد و همچنین بعد از عمل برخلاف روش جراحی هموروئید خارجی، جای بخیه و اسکار بر روی پوست باقی نمی ماند.
لیزر روش درمان سریع بواسیر خارجی بوده که نیاز به تعویض پانسمان ندارد به همین دلیل از ابتلا به سایر بیماری های ویروسی و عفونتی هم جلوگیری می شود.

منبع

درمان عفونت قارچی مقعد با دارو و پماد | علائم + عکس واقعی

 یماری عفونت قارچی در اثر رشد خارج از کنترل قارچ روی سطح پوست یا در غشاهای مخاطی ایجاد می شود. این قارچ ها می تواند در هر نقطه داخل یا خارج بدن خود از جمله دهان، گلو، واژن، آلت تناسلی یا مقعد رشد کنند.

علائم
عفونت قارچ مقعدی زمانی ایجاد می شود که قارچ های در مقعد رشد کنند. افرادی که عفونت قارچی مقعدی دارند ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

خارش شدید و مداوم
احساس سوزش
ترشحات مقعدی
تغییرات پوستی، مثل التهاب یا قرمزی
درد، خونریزی یا درد ناشی از خاراندن
گسترش عفونت به آلت تناسلی یا واژن
اگرچه عفونت های قارچی مسری نیستند ، اما افراد می توانند عفونت قارچی را به شریک جنسی خود منتقل کنند.
علت
کاندیدا باکتری عامل عفونت قارچی مقعد است. این مخمرها به طور طبیعی در سطح پوست، داخل دستگاه گوارش و در واژن زندگی می کنند. میزان طبیعی این از قارچ ها مشکلی ایجاد نمی کند، ولی رشد خارج از کنترل و افزایش تعداد این قارچ ها باعث ایجاد عفونت میشود. این قارچ می تواند در نقاط زیر رشد کنند:

دهان
گلو
واژن
سر آلت تناسلی
مقعد
کاندیدا در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند. پوشیدن لباس های تنگ می تواند شرایط مناسبی را برای رشد قارچ ایجاد کند. رشد این عفونت در روده با انتقال به مقعد می تواند باعث عفونت قارچی در مجرای مقعد شود.

عفونت قارچی می تواند در دستگاه تناسلی مردان و زنان رشد کنند. پزشکان این بیماری را جزء بیماریهای مقاربتی محسوب نمی کنند. با این حال این عفونت می تواند در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی، بدون استفاده از کاندوم با فردی که مبتلا به عفونت قارچی مقعدی است، باعث انتقال این عفونت شود.

درمان عفونت قارچی مقعد با دارو ها
درمان عفونت های قارچی بسته به شدت عفونت متفاوت است. ممکن است پزشک داروهای OTC را برای عفونت های خفیف تا متوسط ​​قارچی توصیه کند. این دارو ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

کلوتریمازول (کانستن ، لوتریمین)
میکونازول (مونیستات)
شیاف اسید بوریک
بوتوکونازول (مایکلکس ، بوتوکونازول نیترات)
اگرچه بسیاری از داروهای عفونت قارچی OTC به طور خاص عفونت های واژن را مورد هدف قرار می دهند، اما افراد می توانند با خیال راحت از آنها برای درمان عفونت های مخمر مقعدی نیز استفاده کنند.

ممکن است پزشک برای افرادی که عفونت قارچی شدید یا مزمن دارند و به داروهای معمولی پاسخ نمی دهند، درمانهای قوی تری تجویز کند.

داروهای تجویزی برای عفونت های مخمر مقعدی عبارتند از:

نیستاتین (مایکوستاتین ، نیستوپ)
دیفلوکان (فلوکونازول)
ترکونازول (ترازول)
در موارد نادر ممکن است، عفونت قارچی به یک عفونت سیستمیک تبدیل شود که به غشاهای اطراف اعضای بدن مانند قلب یا مغز گسترش یابد. پزشکان می توانند کاندیدیازیس سیستمیک را با داروهای ضد قارچی خوراکی یا داخل وریدی (IV) درمان کنند.

درمان خانگی قارچ مقعد
رعایت این نکات و مصرف این داروهای خانگی می تواند به بیماران در رفع سریع تر این عارضه کمک کند. از جمله خوراکی های پرکاربرد می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

پروبیوتیک ها
مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند، که پروبیوتیک ترکیبی می توانند به طور موثری رشد قارچ های مقعد را متوقف کنند. یک مطالعه دیگر از منبع معتبر، نشان می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است اثر درمان های ضد قارچی سنتی را افزایش دهند.

روغن نارگیل
روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی قوی است که ممکن است به مبارزه با رشد بیش از حد قارچ ها کمک کند. یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​، به ویژه اسید لوریک، مسئول اثرات ضد میکروبی روغن نارگیل هستند. اسیدهای چرب زنجیره متوسط ​​می توانند با ایجاد اختلال در غشای سلولی باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرند.

پماد ها
یکی از راه های درمان عفونت های خفیف قارچی در خانه با پمادهای ضد قارچ است. افراد همچنین می توانند از پماد های کورتیکواستروئیدی مانند کورتیزون برای کاهش التهاب و خارش استفاده کنند.

تمیز نگه داشتن
تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی ممکن است به تسریع روند بهبود و جلوگیری از عفونت مجدد کمک کند.

کاهش خطر
افراد می توانند خطر ابتلا به عفونت قارچی مقعدی خود را با موارد زیر کاهش دهند:

رعایت بهداشت
اجتناب از مصرف محصولات بهداشتی معطر در نواحی تناسلی و مقعد
شستشو ناحیه تناسلی و مقعد بعد از شنا و ورزش
استفاده از کاندوم هنگام مقاربت جنسی
پوشیدن لباسهای زیر نخی و لباسهای گشاد
حفظ وزن در حالت تعادل
رعایت رژیم غذایی متعادل با قندهای تصفیه شده
شرایط زیر خطر رشد قارچ ها در مقعد را افزایش می دهند :

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
افراد مبتلا به دیابت
افرادی که اضافه وزن دارند.
افرادی که مرتباً از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند.
زمان مراجعه به پزشک
در صورتی که بعد از گذشت چند هفته علائم این عفونت هنوز رفع نشده اند، لازم است با پزشک در مورد درمان این شرایط مشورت کنید. در ضمن در صورت تجربه هر یک از علائم زیر سریعاً با پزشک مشورت کنید :

خونریزی یا ترشح غیر معمول از مقعد
تب
لرز
فشار خون پایین
ضربان قلب سریع
تنفس سریع یا سطحی

منبع

اسهال چیست؟ روش فوری درمان اسهال

 

علائم

علائم و نشانه های مرتبط با اسهال (مدفوع شل و آبکی) ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گرفتگی یا درد شکم
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب
  • خون در مدفوع
  • مخاط در مدفوع
  • نیاز فوری به اجابت مزاج

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بزرگسالان باید در موارد زیر به پزشک مراجعه کنند:

  • اسهالی که بیش از دو روز بدون هیچ بهبودی ادامه داشته باشد.
  • دچار علائم کم آبی مثل غش و ضعف شده باشید.
  • درد شدید شکم یا مقعدی
  • مدفوع خونی یا سیاه
  • تب بالای ۱۰۲ فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد)

در کودکان، به ویژه کودکان خردسال، اسهال می تواند به سرعت منجر به کم آبی بدن شود. اگر اسهال کودک در عرض ۲۴ ساعت بهبود نیافت یا اگر کودک علائم زیر را دارد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید :

  • علائم کم آبی بدن مثل بی حالی، غش و ضعف و خشکی دهان
  • تب بالای ۱۰۲ فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد)
  • مدفوع خونی یا سیاه

علت

تعدادی از بیماری ها و شرایط می توانند باعث اسهال شوند، از جمله:

  • ویروسها :  انواع ویروس ها می توانند باعث علائم گوارشی مثل اسهال شوند. ویروسی که باعث بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌شود، با علائم گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال نیز همراه است.
  • باکتری ها و انگل ها : قرار گرفتن در معرض باکتری های بیماری زا، مانند E. coli یا انگل ها از طریق غذا یا آب آلوده، منجر به اسهال می شود. هنگام سفر به کشورهای در حال توسعه، اسهال ناشی از باکتری ها و انگل ها اغلب اسهال مسافرتی نامیده می شود. Clostridioides difficile نوع دیگری از باکتری است که باعث اسهال می شود و می تواند پس از یک دوره آنتی بیوتیک یا در طول بستری شدن در بیمارستان رخ دهد.
  • داروها : بسیاری از داروها مانند آنتی بیوتیک ها می توانند باعث اسهال شوند. آنتی بیوتیک ها با از بین بردن باکتری های بد عفونت ها را کاهش می دهند، اما باکتری های خوب را نیز از بین می برند. این امر تعادل طبیعی باکتری ها را در روده بر هم می زند و منجر به اسهال می شود. سایر داروهایی که باعث اسهال می شوند، داروهای ضد سرطان و ضد اسیدهای حاوی منیزیم هستند.
  • عدم تحمل لاکتوز : لاکتوز قندی است که در شیر و سایر محصولات لبنی یافت می شود. افرادی که در هضم لاکتوز مشکل دارند پس از مصرف لبنیات دچار اسهال می شوند. عدم تحمل لاکتوز می تواند با افزایش سن افزایش یابد زیرا سطح آنزیمی که به هضم لاکتوز کمک می کند، با افزایش سن کاهش می یابد.
  • فروکتوز : فروکتوز قندی است که به طور طبیعی در میوه ها و عسل یافت می شود. گاهی اوقات به عنوان یک شیرین کننده به برخی نوشیدنی ها اضافه می شود. فروکتوز می تواند منجر به اسهال در افرادی شود که در هضم آن مشکل دارند.

درمان اسهال

اکثر موارد اسهال حاد به خودی خود ظرف چند روز بدون درمان برطرف می شود. اگر تغییر سبک زندگی و درمان های خانگی اسهال را بدون موفقیت امتحان کرده اید، ممکن است پزشک شما داروها یا درمان های دیگری را توصیه کند.

آنتی بیوتیک یا ضد انگلی

آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد انگلی ممکن است به درمان اسهال ناشی از باکتری یا انگل کمک کنند. اگر یک ویروس باعث اسهال شما شود، آنتی بیوتیک ها کمکی نمی کنند.

درمان برای جایگزینی مایعات

احتمالاً پزشک به شما توصیه می کند که مایعات و نمک را با  نوشیدن آب با الکترولیت، آب میوه یا آبگوشت جایگزین کنید. اگر نوشیدن مایعات معده شما را ناراحت کند یا باعث استفراغ شود، ممکن است پزشک تزریق سرم را تجویز نماید.

درمان بیماریهای زمینه ای

اگر اسهال ناشی از یک بیماری جدی‌تر مانند بیماری التهابی روده باشد، پزشک برای کنترل آن اقداماتی انجام می دهد و یا ممکن است به یک متخصص، مانند یک متخصص گوارش ارجاع داده شوید.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

اسهال معمولاً بدون درمان به سرعت برطرف می شود. برای کمک به مقابله با علائم و نشانه های خود تا زمانی که اسهال از بین برود، سعی کنید موارد زیر را انجام دهید:

  • مقدار زیادی مایعات از جمله آب، آبگوشت و آبمیوه بنوشید.
  • از کافئین و الکل خودداری کنید.
  • با بازگشت حرکات روده به حالت عادی، غذاهای نیمه جامد و کم فیبر را به تدریج به رژیم غذایی اضافه کنید. نان تست، تخم مرغ، برنج یا مرغ گزینه های مناسبی هستند.
  • برای چند روز از مصرف برخی مواد غذایی مانند لبنیات، غذاهای چرب، غذاهای پرفیبر یا غذاهای بسیار چاشنی شده خودداری کنید.
  •  داروهای ضد اسهال بدون نسخه، مانند لوپرامید و بیسموت ساب سالیسیلات، ممکن است به کنترل علائم کمک کنند. برخی از بیماری ها، عفونت های باکتریایی و انگلی می توانند با این داروها بدتر شوند. بنابراین قبل از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید.
  • پروبیوتیک ها؛ میکروارگانیسم‌هایی هستند که با افزایش سطح باکتری‌های خوب به بازگرداندن تعادل دستگاه گوارش کمک می‌کنند،اما مشخص نیست که آیا می‌توانند به کوتاه کردن دوره اسهال کمک کنند یا خیر. پروبیوتیک ها به شکل کپسول یا مایع در دسترس هستند و به برخی غذاها مانند بعضی از ماست ها اضافه می شوند.

https://tehrankiosk.com/what-is-diarrhea/

علت یبوست چیست؟ سریع ترین راهکارهای درمان

 یبوست مزمن، عدم دفع مدفوع یا مشکل در دفع مدفوع است که برای چند هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. یبوست به طور کلی به کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته گفته می شود.

علائم

علائم و نشانه های یبوست مزمن عبارتند از:

  • دفع کمتر از سه مدفوع در هفته
  • داشتن مدفوع توده یا سفت
  • زور زدن برای اجابت مزاج
  • احساس انسداد در رکتوم که مانع از اجابت مزاج می شود.
  • احساس عدم دفع کامل مدفوع

عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر یبوست مزمن را افزایش دهند، عبارتند از:

  • کهولت سن
  • زن بودن
  • کم آبی بودن
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • فعالیت بدنی کم
  • مصرف برخی داروها، از جمله آرام بخش ها، داروهای ضد درد مخدر، برخی از داروهای ضد افسردگی یا داروهای کاهش فشار خون
  • بیماری روانی مانند افسردگی یا اختلال خوردن

عوارض

عوارض یبوست مزمن عبارتند از:

  •  بواسیر: مهمترین عارضه طولانی مدت یبوست ابتلا به بواسیر است. بواسیر به تورم رگ های کانال مقعد یا زیر  پوست اطراف مقعد گفته میشود. زور زدن برای اجابت مزاج ممکن است باعث تورم وریدهای داخل و اطراف مقعد شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عمل جراحی و درمان بواسیر به سایت کلینیک عابدیان مراجعه کنید.
  • شقاق مقعد : مدفوع بزرگ یا سفت می تواند باعث پارگی های ریز در مقعد شود که شقاق نام دارد. شقاق میتواند باعث سوزش و درد شدید شود.
  • نهفتگی مدفوع.: یبوست مزمن ممکن است باعث تجمع مدفوع سفت شده شود که در روده گیر می کند. عوارض خود را در پی خواهد داشت.
  • پرولاپس رکتوم : زور زدن برای اجابت مزاج می تواند باعث کشیدگی و فشار راست روده شده که در نتیجه ی آن روده از مقعد بیرون بزند.

جلوگیری

موارد زیر می تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به یبوست مزمن کمک کند:

  • غذاهای پر فیبر از جمله لوبیا، سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و سبوس را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • کمتر غذاهای حاوی کم فیبر مانند غذاهای فرآوری شده و لبنیات و محصولات گوشتی مصرف کنید.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • تا حد امکان فعال بمانید و سعی کنید به طور منظم ورزش کنید.
  • سعی کنید استرس را مدیریت کنید.
  • تمایل به دفع مدفوع را نادیده نگیرید.
  • سعی کنید یک برنامه منظم برای اجابت مزاج به خصوص بعد از غذا ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که کودکانی که شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند، فیبر زیادی در رژیم غذایی خود دریافت می کنند.

تشخیص

پزشکان علاوه بر یک معاینه فیزیکی عمومی و یک معاینه دیجیتال رکتوم، از آزمایش‌ها و روش‌های زیر برای تشخیص یبوست مزمن استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند علت آن را بیابند:

  • آزمایشات خون : آزمایش خون برای تشخیص مشکلات هورمونی و بیماریهای سیستمیک مانند کم کاری تیروئید یا سطح بالای کلسیم انجام می‌شود.
  • عکسبرداری: عکس می تواند به پزشک در تشخیص انسداد روده کمک کند.
  • معاینه رکتوم و کولون تحتانی یا سیگموئید (سیگموئیدوسکوپی). در این روش، پزشک یک لوله قابل انعطاف را وارد مقعد می‌کند تا رکتوم و قسمت پایینی روده بزرگ را بررسی کند.
  • معاینه رکتوم و کل کولون (کولونوسکوپی). این روش تشخیصی به پزشک اجازه می دهد تا کل روده بزرگ را با یک لوله منعطف و مجهز به دوربین معاینه کند.

درمان یبوست

درمان یبوست مزمن معمولاً با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی شروع می شود که به منظور افزایش سرعت حرکت مدفوع در روده انجام می شود. اگر این تغییرات کمکی نکرد، پزشک ممکن است داروها یا جراحی را توصیه کند.

  • مصرف فیبر را افزایش دهید: افزودن فیبر به رژیم غذایی باعث افزایش وزن مدفوع و سرعت عبور آن از روده می شود. به تدریج میوه ها و سبزیجات تازه، نان سبوس دار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • ورزش کنید. فعالیت بدنی باعث افزایش فعالیت عضلات در روده می شود. سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در طول روز ورزش کنید.
  • تمایل به اجابت مزاج را نادیده نگیرید: فرصت کافی بگذارید تا بدون حواس‌پرتی و بدون احساس عجله اجابت مزاج داشته باشید.
  • ملین ها : مصرف انواع ملین ها میتواند به بهبود دفع کمک ویژه نماید. مهمترین ملین بیزاکودیل نام دارد. قبل از مصرف این دارو ها با پزشک مشورت نمایید.
  • تنقیه و شیاف. تنقیه آب لوله کشی با یا بدون آب صابون می تواند برای نرم کردن مدفوع و ایجاد حرکات روده مفید باشد. شیاف های گلیسیرین یا بیزاکودیل نیز با روان کنندگی و تحریک به حرکت مدفوع به خارج از بدن کمک می کنند.
  • بیوفیدبک : در طول یک جلسه بیوفیدبک، یک لوله مخصوص (کاتتر) برای اندازه گیری تنش عضلانی به رکتوم وارد می شود. درمانگر شما را از طریق تمرینات راهنمایی می کند تا به طور متناوب عضلات لگن خود را آرام و سفت کنید. یک دستگاه تنش عضلانی را اندازه گیری می کند.

https://tehrankiosk.com/what-is-the-cause-constipation/

درمان قطعی و فوری بواسیر در یک جلسه

 بیماری بواسیر یا هموروئید در اثر تورم، گشاد شدن یا اتساع دیواره سیاهرگ های کانال مقعد ایجاد میشود. وقتی فشار زیادی به مقعد وارد شود، سیاهرگها تحت فشار قرار گرفته و گشاد می‌شوند در اثر این شرایط زائده یا توده ای شبیه گوشت اضافه در انتهای کانال مقعد ایجاد میشود، که هموروئید نام دارد.

این بیماری به دو نوع  داخلی و خارجی تقسیم می شود.

  • هموروئید داخلی ؛ در صورتی که سیاهرگ های متورم شده، داخل کانال مقعد باشد، بواسیر داخلی نام می‌گیرد. این نوع از هموروئید در ۴ درجه مختلف دسته بندی می شود. در شدیدترین حالت توده ای از مقعد خارج شده و حتی با فشار دست هم به داخل بر نمی گردد. این می‌تواند باعث انسداد مقعد شود و نیاز به درمان فوری دارد.
  • هموروئید خارجی، در صورتی که توده متورم خارج از کانال مقعد و زیر پوست آن باشد، هموروئید خارجی نام دارد. این نوع هموروئید درد بسیار شدیدی را ایجاد می کند، در صورتی که در این نوع هموروئید لخته خون تجمع کرده باشد، ترومبوزه نام میگیرد.

درمان بواسیر

توده متورم شده هموروئید با هیچ روشی به حالت اول برنمی گردد؛ تنها راه انجام جراحی است.

البته هموروئید را می‌توان با مصرف دارو یا روشهای خانگی کنترل کرد، اما این روشها موقتی هستند و نمی توانند به طور کامل هموروئید را از بین ببرد، به طور مثال مصرف دارو می تواند برای چند ساعت به تسکین درد شما کمک کند. در ادامه به بررسی هر یک از روش های درمان این بیماری می پردازیم؛

درمان بواسیر با لیزر

بهترین روش قطعی و فوری که سرپایی انجام می‌شود، لیزر درمانی است. در این روش با استفاده از لیزر و با تابش اشعه توده هموروئید را از بین میبرند. با لیزر نیاز به ایجاد برش یا درد و خونریزی نیست. این روش برای درمان انواع هموروئید داخلی و خارجی مناسب است.

از مزیت های درمان بواسیر با لیزر می توان به این موارد اشاره کنیم.

  • درمان فوری و قطعی
  • درمان در یک جلسه بدون درد و خونریزی
  • درمان سرپایی بدون نیاز به دریافت داروی بیهوشی
  • صرف زمان و هزینه کمتر
  • بدون نیاز به استراحت در منزل پس از انجام لیزر

لیزر در یک جلسه انجام شده و بعد از لیزر  می توانید به منزل بازگشته و یک روز بعد کارهای روزمره را از سر بگیرید.

جراحی بواسیر یا هموروئید کتومی

جراحی بواسیر قدمتی دیرینه دارد، برای انجام جراحی باید به بیمارستان مراجعه کنید، تمامی مراحل جراحی بیماری در بیهوشی کامل انجام می شود. در طی جراحی با استفاده از تیغ جراحی هموروئید را از مقعد خارج می کنند، بعد از جراحی جای زخم و بخیه میزنند. از معایب انجام جراحی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • صرف زمان هزینه بیشتر
  • احتمال عفونت یا بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده
  • احتمال  عود مجدد بیماری

علت بواسیر

علت این بیماری فشار کشش شدید عضله های مقعدی است. وقتی سیاهرگها و عضلات تحت فشار شدید قرار می گیرند، متورم شده و بیماری را ایجاد می کند. از مهمترین دلایل که خطر ایجاد هموروئید را افزایش می دهد، می توانید به این موارد اشاره کنیم.

  • بارداری و زایمان
  • رابطه جنسی مقعدی
  • اضافه وزن
  • اسهال و یبوست مزمن
  • بی‌تحرکی یا جابجایی اشیا سنگین

علائم هموروئید چیست؟

علائم و نشانه‌های این بیماری بستگی به نوع و درجه آن متفاوت است. از مهمترین علائم این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم.

  • درد شدید در مقعد که به دفع مدفوع شدت می گیرد.
  • خارش و سوزش
  • مشاهده خون در مدفوع یا خونریزی مقعدی
  • بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد
  • تورم و کبودی دریچه مقعد
  • احساس ناکامل بودن دفع مدفوع

عوارض هموروئید

اگر نسبت به درمان همورویئد بی توجه باشید، به تدریج این توده هموروئید بزرگتر شده و از مقعد خارج می شود و حتی با فشار دست هم به داخل بر نمی گردد. از عوارض درمان نکردن این بیماری می توانیم به لخته شدن خون در هموروئید، درد شدید و کم خونی اشاره کنیم.

پیشگیری

خوشبختانه بیماری بواسیر قابل پیشگیری است و با انجام یک سری نکات می‌توانید خطر ابتلا به این بیماری را حداقل ۵۰ درصد کاهش دهید. از روشهای پیشگیری از بواسیر می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • مصرف فیبر بیشتر با برای درمان یبوست،همه افراد باید حداقل ۳۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز مصرف کنند، برای دریافت فیبر کافی باید مصرف انواع سبزیجات، میوه ها و غلات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • نوشیدن آب و مایعات: نوشیدن آب و مایعات کافی با نرم کردن مدفوع میتواند در درمان و پیشگیری از بواسیر موثر باشد، برای این منظور حداقل ۸ لیوان آب در طول روز مصرف کنید.
  • ورزش و تحرک : ورزش می تواند حرکات روده را افزایش داده و از یبوست و بواسیر جلوگیری کند. برای این منظور باید حداقل 30 دقیقه در طول روز ورزش کنید.
  • حمام سیتز؛نشستن در آب گرم می تواند گردش خون در رگ ها را افزایش و به درمان هموروئید کمک کند. برای این منظور یک لگن را از آب گرم پر کرده و برای حداقل ۳۰دقیقه در آن بنشینید. برای افزایش تاثیر گذاری به آب نمک اپسوم اضافه کنید.

همچنین انجام نکات زیر الزامی است؛

  • از به تاخیر انداختن دفع پرهیز کنید.
  • بهداشت مقعد را رعایت کنید و از  دستمال توالت نرم برای خشک کردن مقعد استفاده کنید.
  • از زور زدن برای دفع پرهیز کنید‌.
  • از لباس های نخی و گشاد استفاده کنید.

https://www.topnaz.com/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B7%D8%B9%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1/

علائم فیستول مقعد چیست؟

 فیستول به هر مسیر یا تونل غیر طبیعی گفته می‌شود که دو ارگان از بدن را به هم متصل کند. در رابطه با فیستول مقعد این مسیر غیر طبیعی از یک طرف به پوست اطراف مقعد و از طرف دیگر به داخل روده متصل می‌شود. این مسیر غیر طبیعی باعث میشود، آلودگی های داخل روده تا سطح پوست برسد. 

همان طور که ذکر شد، عامل این بیماری عفونت است، وقتی یکی از غدد داخل روده مسدود شوند، عفونت تجمع کرده و آبسه ایجاد می شود. وقتی بیمار برای درمان آبسه اقدام موثری انجام ندهد، عفونت به تدریج پیشروی کرده و مسیری را ایجاد میکند که فیستول مقعد نامیده می شود.

درد شدید

  • عفونت و ترشحات عفونی
  • آبسه (تجمع عفونت در زیر پوست است که از علت و علائم این بیماری به شمار می رود.)
  • مشاهده زخمی عمیق روی پوست
  • تب (در جایی که عفونت در بدن گسترش یافته باشد.)

درمان فیستول مقعدی

درمان این بیماری فقط از راه جراحی و برداشتن مسیر فیستول امکان پذیر است. زیرا هیچ دارویی برای ترمیم این بیماری وجود ندارد.

البته در برخی موارد پزشکان مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدام به جراحی را توصیه می کنند زیرا افرادی که قبل از جراحی عفونت فیستول را درمان کرده باشند، نتیجه بهتر و سریعتر از جراحی می گیرند. بنابراین باید با دستور پزشک قبل از جراحی یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کنید. اما برای جراحی این بیماری دو روش مختلف وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

درمان فیستول با لیزر

جدیدترین متد درمان فیستول استفاده از لیزر درمانی است. این روش که جراحی لیزری نیز معروف است، تحت بی حسی و سرپایی انجام میشود. یعنی برای انجام آن کافی است یک روز به یکی از کلینیک های درمان لیزری فیستول مراجعه کنید، تا در یک جلسه و در کمتر از نیم ساعت این بیماری را از بین ببرید.

پزشک با تابش اشعه لیزر مسیر فیستول را از درون سوزانده و بدون ایجاد زخم یا برش این بیماری را برای همیشه از بین میبرد. از مزایای درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

  • درمان سرپایی بدون نیاز به داروی بیهوشی
  • درمان فیستول بدون درد و خونریزی
  • درمان فوری و قطعی تنها در یک جلسه
  • بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت در منزل

جراحی فیستول یا فیستولوتومی

یکی از روش های قدیمی درمان فیستول، جراحی است که در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل انجام می شود. در این روش با استفاده از تیغ جراحی زخم فیستول را باز کرده و تخلیه می کنند، سپس بسته به محل قرارگیری فیستول، زخم را با بخیه بسته یا باز رها می کنند، تا به تدریج زخم از داخل به سمت خارج ترمیم شود، اگر زخمی باز باشد نیاز به مراقبت های خاصی دارد تا دچار عفونت نشود و اگر زخم را بخیه بزنند، احتمال عود مجدد بیماری بیشتر است. از دیگر معایب انجام جراحی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

کیست مویی چیست؟ علتها، علائم و راه های درمان

 این کیست ها معمولاً در اثر عفونت پوستی ایجاد می شوند و اغلب در داخل آنها مو یافت میشود. در طول جنگ جهانی دوم، کیست پیلونیدال اغلب “بیماری راننده جیپ” نامیده می شد، زیرا در افرادی که اغلب می نشینند شایع تر است.

علائم و علل

پزشکان هنوز علت کیست پیلونیدال را نمی دانند. با این حال،مشخص است که برگشت موهای رشد کرده به داخل پوست در چین باسن منجر به عفونت پوستی می‌شود که باعث تشکیل کیست پیلونیدال می‌شود.

 

اگر درمان نشود، کیست پیلونیدال ممکن است منجر به آبسه یا حفره سینوسی شود. این هر دو نشانه بدتر شدن عفونت پوست هستند.

 

علائم کیست پیلونیدال چیست؟

در صورت مشاهده هر یک از این علائم سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

 

دردی که اغلب هنگام نشستن بدتر می شود.

مشاهده سوراخ یا گودی کوچک یا ناحیه بزرگ متورم بین باسن.

حساسیت به لمس

آبسه با تخلیه چرک یا خون. این مایع ممکن است بدبو باشد.

تهوع، تب و خستگی مفرط (خستگی).

تشخیص  

فرآیند تشخیص با معاینه فیزیکی شروع می شود. در طول معاینه، پزشک چین‌های باسن را برای علائم کیست پیلونیدال بررسی می‌کند.

 

اگر کیست پیلونیدال دارید، باید با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد. پزشک ممکن است چیزی را که شبیه یک جوش یا کیست تراوش کننده است تشخیص دهد. اگر چنین است، ممکن است چندین سوال از شما بپرسند، از جمله:

 

آیا ظاهر کیست تغییر کرده است؟

آیا مایعی را تخلیه می کند؟

آیا علائم دیگری دارید؟

به ندرت، ممکن است پزشک برای جستجوی حفره‌های سینوسی (سوراخ‌های کوچک) که ممکن است در زیر سطح پوست ایجاد شده باشد، CT یا MRI را درخواست کند.

 

درمان کیست مویی

اگر یک یا چند کیست پیلونیدال در شما تشخیص داده شود، باید سریعا برای درمان اقدام کنید. هر چقدر در درمان این بیماری تعلل کنید، عارضه پیشرفت کرده و درمان آن پیچیده تر از قبل خواهد شد. برای درمان این بیماری روشهای مختلفی وجود دارد، که شامل موارد زیر میشود:

 

لیزر کیست مویی

بهترین روش قطعی و فوری برای درمان این بیماری است. در این روش پزشک با تابش بی وقفه اشعه لیزر کیست مویی را تخلیه کرده و به طور کامل آن را از بین می برد. برای انجام لیزر نیازی به بیهوشی و یا تحمل درد و خونریزی نیست. از مزایای درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

 

درمان سرپایی بدون نیاز به بیهوشی

پیشگیری از اسکار یا جای زخم

درمان قطعی در یک جلسه لیزر

بدون درد یا خونریزی

پیشگیری از عفونت  

تزریق فنل

 تزریق فنل، (یک ترکیب شیمیایی اسیدی) می تواند کیست پیلونیدال خفیف و متوسط ​​را درمان و از آن پیشگیری کند.این درمان به ندرت تجویز میشود، زیر در بیشتر موارد در درمان کیست مویی بی اثر است و در برخی موارد می تواند عوارض خطرناکی مثل عفونت شدید را به همراه داشته باشد.

 

آنتی بیوتیک ها

 آنتی بیوتیک ها می توانند التهاب پوست را درمان کنند. با این حال، آنتی بیوتیک ها به تنهایی نمی توانند کیست پیلونیدال را درمان کنند. معمولاً قبل و بعد از لیزر و جراحی کیست مویی، برای کاهش عفونت آنتی بیوتیک تجویز میشود. تجربه نشان داده بیمارانی که قبل از جراحی آنتی بیوتیک دریافت میکنند، نتایج بهتری از درمان میگیرند.

 

جراحی 

اگر کیست پیلونیدال مزمن دارید و یک حفره سینوسی زیر پوست ایجاد شده است، ممکن است برای برداشتن کامل کیست به جراحی نیاز داشته باشید. معمولاً بعد از جراحی کیست مویی زخم را بخیه نمی زنند، تا به تدریج (در طی چند ماه) از داخل به سمت خارج ترمیم شود. اما زخم را با گاز استریل می پوشانند. بعد از جراحی از زخم خود به خوبی مراقبت کنید تا عفونی نشود.

 

از معایب درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

 

صرف زمان و هزینه بیشتر

احتمال عفونت 

آسیب پوست و به جای ماندن اسکارهای آزار دهنده

درد و خونریزی

تا قبل از انجام جراحی می توانید با استفاده از کمپرس گرم درد کیست را تسکین دهید.

 

آیا کیست پیلونیدال ارثی است؟

در برخی موارد، کیست پیلونیدال می تواند ارثی باشد (شما می توانید آن را از یکی از اعضای خانواده به ارث ببرید). سابقه خانوادگی می تواند در تعیین اینکه آیا به کیست پیلونیدال مبتلا شده اید یا خیر، نقش داشته باشد. در ضمن کیست پیلونیدال یک بیماری پوستی غیر مسری است، و نمیتوان آن را به دیگران انتقال داد. 

 

جلوگیری

با رعایت موارد زیر می توانید خطر ایجاد کیست مویی را کاهش دهید:

 

مرتباً باسن خود را بشویید و خشک کنید (برای تمیز نگه داشتن ناحیه).

کاهش وزن

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید تا فشار آن ناحیه را از بین ببرید.

تراشیدن موهای اطراف باسن یا لیزر موهای زائد

آیا کیست پیلونیدال کشنده است؟

کیست پیلونیدال به خودی خود کشنده نیست. جدا از دردی که ممکن است احساس کنید، همیشه این احتمال وجود دارد که کیست بتواند چندین مشکل سلامتی طولانی مدت ایجاد کند. این خطرات سلامتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

افزایش تعداد کیست برگشتی می تواند در همان ناحیه

عفونت سیستمیک (زمانی که عفونت در سراسر بدن شما پخش می شود). عفونت در سراسر بدن می تواند به سرعت تهدید کننده زندگی شود.

سرطان (به ویژه کارسینوم سلول سنگفرشی یا SCC). این سرطان ناشی از کیست مویی نادر است، اما نسبت به درمان این بیماری بی تفاوت باشید. بی توجهی به درمان کیست مویی میتواند ساختار سلول های پوست را تغییر داده و موجب سرطان شود.

https://eghtesadafarin.com/?p=123279

بیماری بواسیر چیست؟ علت ها و علائم

 بیماری بواسیر (هموروئید) در اثر تورم یا گشاد شدن دیواره سیاهرگ های کانال مقعد ایجاد میشود. وقتی سیاهرگ های مقعد در اثر عوامل مختلف تحت فشار و کشش قرار گیرد، دیواره این سیاهرگ ها متورم یا گشاد شده و به شکل زائده یا توده های متورم در رکتوم شکل می گیرند. 

علت بواسیر چیست؟
همانطور که اشاره شد علت این بیماری فشار کشش شدید سیاهرگ های کانال مقعد است از عواملی که باعث ایجاد فشار می شوند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم.
 
یبوست و اسهال مزمن
اضافه وزن
بارداری و زایمان
رابطه جنسی مقعدی
بی تحرکی انجام ورزش های سنگین مثل وزنه برداری
علائم 
از علائم و نشانه های بیماری مبتوانیم به این موارد اشاره کنیم؛
 
درد مقعد که می‌تواند با دفع مدفوع یا هنگام نشستن شدت یابد.
خونریزی از مقعد یا خون در مدفوع خون ناشی از بواسیر و معمولاً قرمز روشن است.
احساس ناکامل بودن دفع در بواسیر داخلی
سوزش و خارش مقعد
بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد در رابطه داخلی و تورم اطراف دریچه مقعد رابطه خارجی
عوارض
عوارض این بیماری معمولا شایع نیستند از آنجایی که به آسیب شدیدی به همراه دارد معمولا بیماران به موقع برای درمان مراجعه می کنند اما اگر بیمار مدت طولانی در درمان هموروئید می کند ممکن است عوارض زیر برای فرد ایجاد شود:
 
کم خونی در اثر خونریزی های متعدد
درد شدید ناحیه مقعد
برای درمان بواسیر به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
اولاً در صورت مشاهده هر یک از علمی که ذکر شد و سریع به پزشک مراجعه کنید.خونریزی مقعد در اغلب موارد بیماری بواسیر در ارتباط است اما ممکن است ناشی از بیماری های خطرناک دیگری همانند سرطان باشد پس از پیگیری پزشکی در اولین فرصت ضروری است!
 
برای درمان و تشخیص بیماری می‌توانید بدون تخصص جراح عمومی مراجعه کنید، کارهای متخصص جراحی بخش های مختلف بدن است. البته پزشکی عمومی نیز می تواند این بیماری را تایید کند.
 
 تشخیص
کار تشخیص بیماری با پرسش سوالات بررسی وضعیت عمومی بیمار انجام میشود. در مرحله بعد برای تایید بیماری و معاینه از آنوسکوپ استفاده میشود. در مواردی ممکن است کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی ‌برای تشخیص بیماری انجام شود. یکی دیگر از روش های رایج تشخیص بیماری بررسی مقعد با انگشت است.
 
درمان بواسیر
متاسفانه راه برای درمان خود به خودی یا درمان در خانه برای بیماری وجود ندارد. بواسیر رمانی کامل برطرف شده است که زائده یا توده هموروئید با جراحی از مقعد خارج شود. از راه های درمان این بیماری به ترتیب اولویت می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛
 
درمان بواسیر با لیزر
بهترین راهکار قطعی و فوری برای درمان این بیماری لیزر درمانی است.در این روش فقط با تابش اشعه لیزر توده هموروئید را کوچک کرده و در کمترین زمان ازبین میبرند. لیزر بواسیر را می‌توانید در کلینیک پزشک سرپایی و بدون درد و خونریزی انجام دهید.
 
 از مزیت های درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
 
درمان سرپایی بدون نیاز به بیهوشی
درمان قطعی و در کمتر از نیم ساعت
بدون درد و خونریزی
بدون نیاز به پانسمان
بدون نیاز به دوره نقاهت استراحت در منزل
هموروئیدکتومی
روش جراحی سنتی هموروئید،هموروئیدکتومی گفته می شود. در این روش با جراحی هموروئید را بریده را از مقعد خارج می کنند. اگرچه این روش می‌تواند در درمان این بیماری موثر باشد اما از آنجایی که خطرات بسیاری مثل بی اختیاری در کنترل مدفوع گاز روده دارد، پزشکان سالهاست که آن را به بیماران توصیه نمی کنند. از معایب درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛
 
نیاز به دریافت داروی بیهوشی و تحمل عوارض آن
احتمال عفونت یا آسیب به مقعد و بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده.
درد و خونریزی
ظرف زمان و هزینه های بیشتر
درمان خانگی
 
اگر چه روش های خانگی درمان این بیماری نمی توانند جایگزین جراحی و لیزر شوند و یا هموروئید را به طور کامل از بین ببرند، اما جهت تسکین موقت علائم بیماری قبل و بعد از درمان کاربرد دارد.
 
استفاده از پماد ها؛مصرف داروهای مانند آنتی هموروئید, هیدروکورتیزون یا لیدوکائین اگرچه می توانند در تسکین موقت علائم و رفع سوزش و خارش موثر عمل کند، اما درمان قطعی بیماری نیستند! مصرف پماد ها می تواند برای چندین ساعت علائم شما را تسکین دهد.
نشستن در آب گرم؛از آنجایی که این بیماری درد شدیدی دارد نشستن در آب گرم می تواند به تسکین این درد کمک کند، گرما گردش خون در عروق و رگها را افزایش داده و در تسکین درد موثر است.
ورزش؛یک راه ساده برای درمان ورزش تحرک است که می‌تواند از یبوست جلوگیری و به درمان بیماری کمک کند.
استفاده از روغن های گیاهی،مصرف روغن های گیاهی مثل روغن زیتون نارگیل و غیره می توانند به رفع التهاب و از بین بردن یبوست کمک کنند.
پیشگیری
با انجام یک سری نکات ساده می توان احتمال ابتلا به بیماری را تا ۷۰ درصد کاهش داد رعایت این نکات نه تنها در پیشگیری از بیماری موثر است، بلکه می‌تواند از عود مجدد هموروئید بعد از جراحی یا لیزر نیز پیشگیری کند.

بواسیر شایع ترین عارضه یبوست

 گاهی یبوست به شکل مداوم و مزمن وجود داشته، و این می تواند مشکلات بسیاری را برای دستگاه گوارش و راست‌روده داشته باشد. یکی از عوارض یبوست مزمن بیماری بواسیر یا همان هموروئید است. در ادامه قصد داریم به بررسی کامل این بیماری رایج و نحوه درمان آن با متدهای روز دنیا بپردازیم؛

انواع بواسیر

بسته به اینکه توده متورم هموروئید داخل مقعدی قرار دارد یا خارج از آن به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود.

هموروئید داخلی؛در صورتی که سیاهرگ های داخل کانال مقعد متورم شده باشند هموروئید از نوع داخلی است این نوع خود ۴ درجه مختلف تقسیم می‌شود که در شدیدترین حالت سیاهرگی که متورم شده حتی با فشار دست نیز به داخل بر نمی گردد.

هموروئید خارجی : در صورتی که سیاهرگ های خارج از کانال از مقعد و زیر پوست اطراف مقعد متورم یا گشاد شوند، اصطلاحاًً هموروئید از نوع خارجی اطلاق میشود. این هموروئید به شدت دردناک بوده و در صورتی که در آن لخته خون جمع شود، با نام ترومبوزه شناخته می شود.

علائم هموروئید چیست؟

علائم به نوع هموروئید بستگی دارد.

 

هموروئید داخلی می تواند باعث ایجاد علائم زیر شود:

مشاهده خون روی مدفوع پس از اجابت مزاج

مشاهده زائده گوشتی که از مقعد خارج شده است.

 

علائم هموروئید خارجی عبارتند از:

خارش شدید در اطراف مقعد

توده (های) دردناک یا تورم در نزدیکی مقعد

سوزش یا درد در اطراف مقعد، به خصوص هنگام نشستن

 

هموروئید اغلب باعث درد نمی شود. با این حال، گاهی اوقات هموروئید خارجی می تواند باعث تجمع لخته خون  زیر پوست شود. این به عنوان یک هموروئید ترومبوز شناخته می شود . هموروئید داخلی نیز می تواند پرولاپس داشته باشد. این بدان معناست که آنها از داخل مقعد  خارج می شوند. هموروئید پرولاپس و ترومبوز می تواند درد قابل توجهی ایجاد کند.

 

اگرچه بواسیر می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اما تهدید کننده زندگی نیست. روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. بهترین روش قطعی و فوری و سرپایی برای درمان این بیماری لیزر درمانی است.

 

اگر حین دفع مدفوع  دچار خونریزی شدید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید. خونریزی میتواند ناشی از هر چیزی غیر از هموروئید باشد و باید بررسی شود. همچنین اگر هموروئید در عرض 1 هفته پس از درمان خانگی بهبود نیافت، به پزشک خود مراجعه کنید.

علل و عوامل خطر هموروئید چیست؟

بواسیر زمانی اتفاق می‌افتد که فشار زیادی روی رگ‌های اطراف مقعد وارد می‌شود. علل و عوامل خطر احتمالی عبارتند از:

زور زدن در طول اجابت مزاج

نشستن طولانی مدت به خصوص روی توالت

داشتن یبوست مزمن یا اسهال

داشتن سابقه خانوادگی هموروئید

بلند کردن اجسام سنگین یا سایر فعالیت هایی که بدن شما را تحت فشار قرار می دهد

چاقی

آمیزش جنسی مقعدی که می تواند هموروئید را تحریک کند

باردار بودن (بزرگ شدن رحم روی ورید روده بزرگ فشار می آورد و باعث برآمدگی آن می شود)

بالای 50 سال بودن

بواسیر چگونه تشخیص داده می شود؟

معاینه بصری مقعد ممکن است برای تشخیص هموروئید کافی باشد. برای تأیید تشخیص، پزشک ممکن است معاینه دیگری را برای بررسی هرگونه ناهنجاری در مقعد انجام دهد.

 

این آزمایش به عنوان یک معاینه دیجیتال رکتال شناخته می شود. در طول این معاینه، پزشک یکی از انگشتان خود را که با دستکش پوشانده و چرب کرده است وارد مقعد میکند. بسته به عوامل خطر پزشک ممکن است آزمایش اضافی مانند آنوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را نیز تجویز کند.

راه های درمان هموروئید چیست؟

برای درمان هموروئید روشهای مختلفی وجود دارد، به ترتیب اولویت و اثربخشی می توانیم به این موارد اشاره کنیم.

درمان بواسیر با لیزر

بهترین روش درمان بواسیر با لیزر است. در این روش با استفاده از لیزر توده هموروئید را فقط با تابش اشعه از بین می برند. این درمان روش قطعی و سرپایی است که در کمتر از نیم ساعت هموروئید را از بین خواهد بود. یک روز بعد از لیزر نیز می توانید کارهای روزمره را از سر گیرید.

 

از مزایای درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درمان سرپایی بدون نیاز به بیهوشی

درمان قطعی فقط با یک جلسه لیزر

بدون ایجاد درد یا خونریزی

صرفه جویی در زمان و هزینه ها

بدون نیاز به بستری و دوره نقاهت

عمل جراحی بواسیر (هموروئیدکتومی)

روش قدیمی تر درمان هموروئید عمل جراحی است. در این روش با استفاده از تیغ جراحی توده هموروئید را بریده و از مقعد خارج میکنند. سپس زخم را بخیه می زنند. این جراحی در طول بیهوشی و در اتاق عمل انجام میشود. معمولاً بعد از جراحی باید یک روز را در بیمارستان بستری بود. پزشکان معمولا این جراحی را توصیه نمیکنند، زیرا در صورت آسیب اعصاب مقعد احتمال بی اختیاری وجود دارد. از معایب درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

نیاز به بیهوشی

بستری در بیمارستان

درد و خونریزی

احتمال عوارضی مثل بی اختیاری یا عفونت

نیاز به طی کردن دوره نقاهت در منزل

https://sedayiran.com/fa/news/276159/%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D9%87-%DB%8C%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 صفحه بعد