فیستول به هر مسیر یا تونل غیر طبیعی گفته می‌شود که دو ارگان از بدن را به هم متصل کند. در رابطه با فیستول مقعد این مسیر غیر طبیعی از یک طرف به پوست اطراف مقعد و از طرف دیگر به داخل روده متصل می‌شود. این مسیر غیر طبیعی باعث میشود، آلودگی های داخل روده تا سطح پوست برسد. 

همان طور که ذکر شد، عامل این بیماری عفونت است، وقتی یکی از غدد داخل روده مسدود شوند، عفونت تجمع کرده و آبسه ایجاد می شود. وقتی بیمار برای درمان آبسه اقدام موثری انجام ندهد، عفونت به تدریج پیشروی کرده و مسیری را ایجاد میکند که فیستول مقعد نامیده می شود.

درد شدید

  • عفونت و ترشحات عفونی
  • آبسه (تجمع عفونت در زیر پوست است که از علت و علائم این بیماری به شمار می رود.)
  • مشاهده زخمی عمیق روی پوست
  • تب (در جایی که عفونت در بدن گسترش یافته باشد.)

درمان فیستول مقعدی

درمان این بیماری فقط از راه جراحی و برداشتن مسیر فیستول امکان پذیر است. زیرا هیچ دارویی برای ترمیم این بیماری وجود ندارد.

البته در برخی موارد پزشکان مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدام به جراحی را توصیه می کنند زیرا افرادی که قبل از جراحی عفونت فیستول را درمان کرده باشند، نتیجه بهتر و سریعتر از جراحی می گیرند. بنابراین باید با دستور پزشک قبل از جراحی یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کنید. اما برای جراحی این بیماری دو روش مختلف وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

درمان فیستول با لیزر

جدیدترین متد درمان فیستول استفاده از لیزر درمانی است. این روش که جراحی لیزری نیز معروف است، تحت بی حسی و سرپایی انجام میشود. یعنی برای انجام آن کافی است یک روز به یکی از کلینیک های درمان لیزری فیستول مراجعه کنید، تا در یک جلسه و در کمتر از نیم ساعت این بیماری را از بین ببرید.

پزشک با تابش اشعه لیزر مسیر فیستول را از درون سوزانده و بدون ایجاد زخم یا برش این بیماری را برای همیشه از بین میبرد. از مزایای درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

  • درمان سرپایی بدون نیاز به داروی بیهوشی
  • درمان فیستول بدون درد و خونریزی
  • درمان فوری و قطعی تنها در یک جلسه
  • بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت در منزل

جراحی فیستول یا فیستولوتومی

یکی از روش های قدیمی درمان فیستول، جراحی است که در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل انجام می شود. در این روش با استفاده از تیغ جراحی زخم فیستول را باز کرده و تخلیه می کنند، سپس بسته به محل قرارگیری فیستول، زخم را با بخیه بسته یا باز رها می کنند، تا به تدریج زخم از داخل به سمت خارج ترمیم شود، اگر زخمی باز باشد نیاز به مراقبت های خاصی دارد تا دچار عفونت نشود و اگر زخم را بخیه بزنند، احتمال عود مجدد بیماری بیشتر است. از دیگر معایب انجام جراحی می توانیم به این موارد اشاره کنیم: