یکی از عوارض شایع و دردناک بارداری، بواسیر است. در این بیماری که در اثر فشار بارداری ایجاد شده، عروق خونی مقعد متورم شده و علائم ناراحت کننده بسیاری را به همراه دارد. بسیاری از مادران باردار به علت حس خجالت و شرم از بازگو کردن این مشکل واهمه دارند اما خوب است بدانید تنها با انجام چند توصیه و راهکار می توانید به سرعت مشکل خود را حل نمایید.

 
هموروئید در بارداری چیست؟
بیماری بواسیر یا همان هموروئید (hemorrhoids) در اثر تورم،کشیدگی و یا گشاد شدن دیواره سیاهرگ‌های کانال مقعدی ایجاد می‌شوند. در اثر این بیماری زائده‌هایی گوشتی در داخل کانال مقعد (هموروئید داخلی) و یا زیر پوست اطراف مقعد (هموروئید خارجی) ایجاد میشوند.
 
این عارضه نوع شایعی از بیماری های مقعدی است که در زنان به خصوص در دوران بارداری و پس از زایمان شایع تر است. در واقع می‌توان گفت، زمانی که مقعد تحت فشار شدید قرار گیرد، سیاهرگ های آن متورم می‌شود.
علت بواسیر در بارداری
از دلایل این امر می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
 
افزایش گردش خون : در دوران بارداری به علت افزایش حجم و جریان گردش خون در عروق پایین تنه، با وارد آمدن فشار، این عروق متورم شده و بواسیر ایجاد می شود. این بیماری به شدت در دوران بارداری شایع است.
رشد جنین در رحم : رشد جنین با افزایش فشار بر رگ های لگن و نیز افزایش وزن مادر همراه است که در نتیجه ی آن سرعت جریان خون کم شده و فشار وارده بر مقعد افزایش می‌یابد و منجر به بروز بواسیر در بارداری می‌شود.
یبوست : این بیماری از شایع ترین مشکلات گوارشی در دوران بارداری است که در اثر رژیم غذایی کم فیبر، کم تحرکی و ترشح مقدار زیادی هورمون در بدن ایجاد شده و می‌تواند به بروز هموروئید بیانجامد.
ترشح هورمون : در این دوران مقدار زیادی هورمون در بدن مادر ترشح می شود، یکی از این هورمون ها پروژسترون است این هورمون موجب شل شدن دیواره عروق شده و احتمال تورم و آسیب را افزایش می دهد. به علاوه این هورمون با تاثیر بر دستگاه گوارش ریسک ابتلا به یبوست را نیز افزایش می‌دهد.
 
هموروئید ممکن است در هر دورانی از زندگی ایجاد شود، بواسیر در بارداری یکی از شایع ترین عارضه هایی است که مادران در این دوران تجربه می کنند. این عارضه معمولاً در سه ماه اول و سه ماهه آخر بارداری و نیز بعد از زایمان شایع است.
 
بیماری هموروئید در بارداری در حالت معمول مادران را در ۳ ماهه اول بارداری و نیز بعد از زایمان تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین علائمی که پس از ابتلا به این بیماری ظاهر میشوند، به این شرح است :
 
خارش و سوزش مقعد
درد مقعد که با دفع مدفوع و یا نشستن شدت می گیرد.
مشاهده خون قرمز و روشن بر روی مدفوع یا دفع خون از مقعد
خروج بافتی شبیه به گوش
ت اضافه از مقعد ( در نوع داخلی)
متورم شدن اطراف دریچه مقعد ( در نوع خارجی)
ترشحات عفونی
احساس ناکامل بودن دفع مدفوع
درمان بواسیر در بارداری
روشهای زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد، که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:
 
لیزر بواسیر در بارداری
بهترین روش قطعی و فوری درمان این بیماری لیزر است. در این روش پزشک متخصص جراح عمومی تنها با تابش اشعه لیزر توده هموروئید را حذف کرده و از بین می برد. این جراحی سرپایی تنها روش جراحی است که مادران باردار میتوانند آن را انجام دهند، زیرا لیزر بر خلاف جراحی سنتی هیچ زیانی برای جنین و مادر ندارد.
ادامه بواسیر در بارداری را در وب سایت درمان کلینیک مطالعه کنید.