بیماری بواسیر که با نام علمی هم آن را نیز شناخته می‌شود شایع‌ ترین بیماری نشیمنگاه است. میزان شیوع این بیماری به حدی است که حداقل از چهار نفر سه نفر را درگیر می کند. بواسیر ممکن است در هر سنی ایجاد شود اما در بین افراد مسن و افرادی که اضافه وزن دارند شایع تر است. خیلی از افراد به این بیماری مبتلا هستند اما نمی دانند برای درمان آن به چه پزشکی مراجعه کنند؟ در ادامه قصد داریم به بررسی کامل این عارضه علت علائم و و به این موضوع بپردازم که برای درمان بواسیر به چه پزشکی مراجعه کنید.

بواسیر چیست؟

بواسیر یا هموروئید در اثر تورم سیاهرگ ها یا عروق کانال مقعد ایجاد می‌شود. در اثر این بیماری زائده گوشتی ایجاد شده که از مقعد خارج می شود. در مواردی که بواسیر از نوع خارجی است زائده بر روی دریچه مقعدی ایجاد می شود.

انواع بواسیر

این بیماری انواع بسیار زیادی دارد اما بر حسب اینکه دقیقاً در کدام قسمت مقعد ایجاد شده به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود.

هموروئید داخلی چیست؟

  • زمانی که سیاهرگ گشاد شده آسیب دیده داخل کانال مقعد و قسمت انتهایی راست روده باشد،هموروئید از نوع داخلی است. این نوع هموروئید خود به ۴ درجه مختلف دسته بندی می شود.
  • درجه یک: هموروئید درجه ۱ بسیار کم متورم شده داخل کانال مقعد گفته می شود که از آن بیرون می زند این نوع هموروئید با درد و خونریزی همراه است و معمولاً بیماران از وجود آن خبر ندارند.
  • هموروئید درجه ۲؛این نوع از هموروئید داخل کانال مقعد است و با دفع مدفوع و در اثر فشار شدید از مقعد خارج میشود ولی با خود به خود به داخل باز می‌ گردد.
  • هموروئید درجه ۳: در این نوع هموروئید زائده بواسیری از مقعد خارج میشود اما برای برگشت آن به داخل فشار دست دست نیاز است.
  • هموروئید درجه ۴؛این هموروئید شدیدترین حالت این بیماری است و از مقعد نیز خارج میشود. این نوع هموروئید به هیچ وجه حتی با فشار دست به داخل مقعد برنمی‌ گردد و نیاز به درمان فوری و سریع دارد.

هموروئید خارجی چیست؟

هموروئید خارجی خارج از کانال مقعد در واقع بر روی دریچه مقعد قرار دارد و بسیار دردناک تر از نوع داخلی است. اینو هموروئید با لمس قابل تشخیص خواهد بود.

در مواردی که در هموروئید خارجی لخته خون تجمع کند خطرناک بوده و باید برای درمان آن سریعا اقدام کرد در این حالت به هموروئید ترومبوزه گفته می‌ شود.

علت هموروئید چیست؟

عوامل بسیاری در طول زندگی بر ایجاد هموروئید تاثیر گذار هستند. هر عاملی که فشار زیادی را به مقعد وارد کند، از علت های این بیماری محسوب می شود.

به طور مثال شایع‌ ترین علت که در ایجاد بیماری اثر گذار از یبوست مزمن یا طولانی بوده است به همین جهت به همه بیماران توصیه می‌ شود افرادی که به یبوست مبتلا هستند سریعا برای درمان اقدام کنند، چرا که در معرض خطر هموروئید قرار خواهند داشت.

 مهمترین علل تاثیرگذار در ایجاد بواسیر عبارتند از:

  • یبوست یا اسهال مزمن
  • بارداری و زایمان
  • رابطه جنسی مقعدی
  • کهولت سن
  • اضافه وزن

علائم بواسیر

علائم بیماری بسته به نوع آن (داخلی یا خارجی)  و نیز شدت بیماری تعیین می شود.

علائم و نشانه های شایع این بیماری عبارتند از:

  • درد شدید مقعد هنگام دفع مدفوع تشدید می شود.
  • خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع
  • خارش و سوزش مقعد
  • لمس زائده بیرون زده از مقعد یا ناحیه متورم در اطراف دریچه مقعد نیاز مکرر به دفع مدفوع (در هموروئید نوع داخلی)

بعد درمان بواسیر به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

این سوال هم یکی دیگر از مهم ترین دغدغه های بیماران است. بیماری بواسیر از عارضه های پرعلامت است که تشخیص  آن کار مشکلی نیست. معمولاً یک پزشک عمومی یا داخلی نیز می تواند این بیماری را به راحتی تشخیص دهد.

اما جهت درمان این عارضه باید از دکتر بواسیر و متخصص کمک گرفته شود، مقعد ناحیه ای بسیار حساس است و انجام جراحی بر روی آن ممکن است با خطراتی همراه شود. بنابراین توصیه می کنیم، حتما از یک متخصص، مجرب و ماهر برای درمان کمک بگیرید. بهترین پزشک متخصصی که تسلط کافی بر جراحی را داشته باشد، متخصص جراح عمومی است. 

بنابراین برای درمان بواسیر خود باید یه یک دکتر جراح عمومی که در تشخیص، درمان و جراحی این بیماری بالاترین تجربه و تخصص را دارد، مراجعه نمایید. 

 البته می توانید به جهت صرفه جویی در زمان و هزینه از ابتدا با پزشک متخصص جراح مشورت نمایید.

ادامه مطلب