هموروئید خارجی چیست؟

هموروئید خارجی

هموروئید ها بالشتک هایی پر خون هستند که به عمل دفع مدفوع از بدن کمک می کنند. در واقع همه افراد هموروئید دارند، و مشکلی نیز برای آنها مشکل ایجاد نمی کند، مگر اینکه متورم شود. به بیانی دیگر بواسیر خارجی یا هموروئید خارجی به تورم سیاهرگ ها در خارج از مقعد و روی عضله مقعدی گفته میشود.

این نوع از هموروئید به شدت دردناک است و در صورتی که در آن لخته خون تجمع کند با نام هموروئید ترومبوزه شناخته میشود.

به نقل از crhsystem.com

هموروئید خارجی در ساده ترین شکل خود برجستگی یا برآمدگی در زیر پوست در خارج از مقعد است. این برآمدگی ها زمانی ایجاد می شود که فشار زیادی روی رگ های راست روده وارد شود و باعث تورم بافت اطراف مقعد شود. با گذشت زمان ، بواسیر خارجی می تواند بیش از حد تحریک کننده شود و در نتیجه باعث خارش ، درد و تورم مکرر می شود.

In their simplest form, external hemorrhoids are bumps or bulges under the skin around the outside of the anus. These bumps and bulges form when too much pressure gets put on the rectal veins, causing the tissue around the anus to become swollen. As time goes on, external hemorrhoids can become more and more irritating, resulting in frequent itching, pain and swelling.

علت

علت این عارضه اعمال فشار زیاد به این سیاهرگ ها است که موجب تورم آنها می گردد. معمولاً اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد در اثر بلند کردن اجسام سنگین، استرس شدید یا اضافه وزن منجر به این بیماری می شود. همچنین زور زدن برای دفع، نشستن به مدت طولانی و رابطه مقعدی می تواند خطر بروز چنین بیماری را افزایش دهد.

علائم

علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

  • درد شدید و تیرکشنده که در تمام طول روز احساس میشود و حتی در مواردی نشستن عادی را برای فرد مشکل می کند.
  • مشاهده تورم، التهاب و یا قرمزی در نزدیکی دریچه مقعدی
  • تجمع لخته خون در زیر پوست اطراف مقعد (هموروئید ترومبوزه)
  • سوزش و خارش در نزدیکی دریچه مقعد
  • خونریزی
  • گوشت اضافه مقعد

این نوع بواسیر بیشتر از سایرین در معرض عفونت قرار دارد و حتی ممکن است به آبسه منجر شود. در این حالت بیمار علائم دیگری مانند تب را نیز تجربه خواهد نمود.

عکس بواسیر خارجی

مشاهده عکس هموروئید خارجی می تواند در شناسایی دقیق تر این بیماری به شما کمک کند. با دقت بیشتر به عکس می توانید مشاهده کنید که بافتی متورم در اطراف دریچه مقعدی ایجاد شده است. این بافت ملتهب و قرمز و رنگ است. در اغلب موارد در این موضع متورم شده، لخته خون تجمع می کند. که این مورد نیز در عکس ها به راحتی قابل شناسایی می باشد.

درمان بواسیر خارجی

درمان هموروئید خارجی با استفاده از روشهای مختلفی امکان پذیر است. در ادامه مهمترین این روشها را بررسی می کنیم:

جراحی

جراحی بواسیر خارجی به دو روش زیر انجام میشود:

  • جراحی لیزری : در این روش با استفاده از قدرت و نور لیزر جراحی انجام میشود. لیزر بدون درد یا خونریزی و در کمتر از نیم ساعت به صورت سرپایی انجام میشود.
  • جراحی سنتی : این درمان در بیمارستان و معمولاً تحت بیهوشی انجام میشود. در طی آن پزشک با استفاده از جراحی موضع آسیب دیده را از بین می برد. جراحی هموروئید خارجی ممکن است با عوارض خاص خود مانند عفونت، خونریزی و یا درد همراه باشد. همچنین امکان عود مجدد بیماری در این روش بیشتر است.

گویا آی تی